TomTom goes GoPro met de Bandit camera

TomTom werpt zich op een nieuwe productcategorie en gaat actiecamera’s maken onder de naam ‘Bandit’. De Nederlandse navigatiefabrikant maakte dat vanmiddag bekend op een presentatie in Amsterdam.

Action camera’s – kleine, stootvaste camera’s zonder scherm – zijn populair onder sporters en zijn vooral bekend van het merk GoPro. In het kielzog van de GoPro kwam bijna elke elektronicafabrikant met een variant op hetzelfde actiethema.
TomTom vond dat het niet kon achterblijven. De Bandit is een waterdichte camera die in hoge resolutie video kan opnemen op een geheugenkaartje. Draai aan de achterkant en je trekt de usb-stick en de accu eruit. De Bandit kan ongeveer 3 uur filmpen op 4K (1080p; in 4K maximaal 15 frames per seconde) en kost 429 euro.

Actie met hartslag

Peter-Frans Pauwels, mede-oprichter van TomTom, denkt dat de Bandit dankzij extra montagemogelijkheden een waardevolle toevoeging is aan het ruime aanbod aan action camera’s. De ingebouwde sensoren herkennen ‘actiemomenten’ en maken het eenvoudiger om een goede beeldmontage te maken. Dat maakt, in de ogen van TomTom, een einde aan al ellenlange actievideo’s zonder al te veel actie. “Als we erin slagen de nadruk te leggen op het gebruiksgemak van onze camera, dan maakt de Bandit een kans”, aldus TomTom-topman Harold Goddijn.

De camera zou ook actiemomenten kunnen herkennen op basis van je hartslag. Schudt de Bandit heen en weer en hij maakt zelf een kant en klaar filmpje dat je op je telefoon kunt bekijken. In beeld verschijnen de snelheid van de sporter, net zoals bij de camera van TomTom-concurrent Garmin, de Virb.

MyDrive: routes in de cloud

TomTom begon in 2011 ook al een nieuwe productcategorie, het sporthorloge. Eerst met Nike, later onder eigen naam. TomTom bracht gisteren geen nieuw horloge uit. Wel komen er twee nieuwe navigatiesystemen op de markt en introduceert het MyDrive, een cloudsysteem om je routes en favoriete bestemmingen in bij te houden.

Vorige maand kondigde TomTom al een aangepaste versie voor Android-toestellen aan, gebaseerd op de software die ook op losse navigatiesystemen draait. TomTom probeert Android-gebruikers te lokken met een freemium-model: de eerste 75 kilometers navigeren is gratis, daarnaast kun je voor 20 euro per jaar wereldwijd navigeren, inclusief verkeersinfo en flitserinformatie. Die prijzen liggen lager dan voorheen, maar de markt is veranderd door gratis concurrentie van onder meer Google Maps. Meer veranderingen zijn op komst nu Nokia TomTom-concurrent Here (het oude Navteq) wil verkopen.

Volgens TomTom hebben in een maand tijd 750.000 Android-gebruikers de nieuwe app gedownload. Later dit jaar volgt een versie voor iOS. Er gebruiken nu circa 2 miljoen mensen TomTom op een iPhone.

TomTom-oprichter Harold Goddijn is optimistisch. Hij ziet alle productgroepen – niet alleen de consumententak – dit jaar groeien. De markt voor losse navigatiesystemen was op zijn retour maar trekt, nu de crisis achter de rug is, in Noord-Europa weer aan, aldus Goddijn.