Solliciteren: zo kan het ook

Sander Oord (29) had moeite met het vinden van werk. Daarom bedacht hij een plan om zichzelf op de kaart te zetten: een social-media-offensief, een website en tegoedbonnen. Heeft hij nu een baan?

Sander Oord wilde een baan in de marketing, daarom bedacht hij een marketingactie om zichzelf te promoten. Foto Bob van der Vlist

Sander Oord (29) voelt zich op zijn gemak. Zijn ‘g’ is zacht en zijn gezicht staat vrolijk. Hij zet zijn woorden kracht bij met handgebaren. Grootse verhalen heeft hij, over mislukte Sinterklaasacties en klootzakken als baas. Hij is aan het solliciteren. Natuurlijk is hij ontspannen: dit heeft hij de afgelopen weken zo vaak gedaan.

Tegenover hem in de kantine zit recruiter Kevin Sebel van T-Mobile Nederland, het derde bedrijf waar Sander deze week in maart bij op bezoek is. Over een uur rijdt hij door naar Boxtel, voor een sollicitatiegesprek bij een medische kliniek.

Marketingman Oord verloor zijn baan bij een autowebsite eind maart; de afdeling waar hij werkte werd opgedoekt. Sinds hij wist dat zijn baan zou stoppen, solliciteerde hij al zeker tien keer zonder succes. Er was kritiek op zijn cv, dat een beetje rommelig overkwam: hij deed een aantal MBO- en HBO-opleidingen, elk een paar jaar, in de richtingen verkoop of mode. Ik moet opvallen, me onderscheiden, dacht Oord na de zoveelste afwijzing.

Zijn oplossing: zichzelf ‘marketen’

Hoe doe je dat? Oord wilde een baan in de marketing, en dus bedacht hij een marketingactie om zichzelf te promoten. Om te beginnen verzon hij nieuwe titels voor zichzelf, die zeker zouden opvallen: op zijn nieuwe website en Twitter-pagina ging hij zichzelf presenteren als ‘ideeëngenerator’ en ‘pannenkoekenbakker’. Gewoon, omdat het leuk klinkt.

Op 24 februari begon hij een soort social-media-offensief. Toen Twitter een banendag organiseerde en op die dag de populaire hashtag #jouwbaan gebruikte, ging hij daar ook mee twitteren; hij stuurde talloze berichtjes met een link naar zijn website. Maar Oord genereerde pas echt veel aandacht met zijn idee voor ‘tegoedbonnen’. Hij deelde dagjes proefdraaien uit aan potentiële werkgevers – daarom is hij vandaag ook bij T-Mobile.

Heeft het zin om je op zo’n nadrukkelijke manier te profileren als werkzoekende? Het is Oord in ieder geval gelukt om op te vallen. Omroep Brabant, Omroep Gelderland, NPO Radio 1, Metro: Sander was er te zien, of stond erin. Hij werd door die media-aandacht meer dan eens benaderd door potentiële werkgevers.

De tegoedbonnen zijn ook aangeslagen: zo vulde hij koekjespotten, twitterde hij voor Univé en beantwoordde hij online vragen van ABN Amro-klanten.

Vandaag bij T-Mobile krijgt Oord alleen een rondleiding, dat lijkt recruiter Kevin Sebel verstandiger dan hem meteen aan het werk te zetten. Na een bezoek aan de afdeling personeelzaken lopen ze langs de afdeling social media (Social Hangout). Acht mensen houden er Twitter en Facebook in de gaten. Als social-strateeg Soo Choi-Bosman daar hoort wie de bezoeker is, begint ze enthousiast te ratelen. „We hebben zó om je gelachen, hoe voelt het om hier de running gag te zijn?” Choi-Bosman bedoelt ‘running gag’ positief: als je in de marketing wil werken, moet je ervoor kunnen zorgen dat mensen het over je hebben. En dat is Oord zeker gelukt.

Even later zitten Kevin Sebel en Sander Oord nog even met een beker koffie in de kantine. De toon is nu serieuzer, de recruiter stelt vragen over Sanders werkervaring en ambitie. Na ongeveer een kwartier – Kevin heeft net gezegd dat hij Sander een „frisse, spontane, leuke vent vindt” en hem in gedachten zal houden – moet Sander door naar zijn volgende sollicitatie van die dag. Twee weken later tekent Oord een contract als marketeer bij Vision Ooglaseren in Eindhoven. Zijn nieuwe baas, Pieter Aalbers, had over Oord gelezen op de website van Omroep Brabant, en nodigde hem meteen uit voor een gesprek. Aalbers: „Hij heeft zich bewezen met de manier waarop hij zijn Twitter-actie heeft aangepakt, maar ook met hoe hij is.”

Zou Oord deze baan ook hebben gekregen als hij gewoon een brief had gestuurd? Aalbers: „Of hij was uitgenodigd met een normale brief weet ik niet, vanwege zijn opleiding. Maar omdat hij er met zijn creativiteit uitsprong, heeft het gewerkt.”