Reed Business Nederland wil opinieweekblad Elsevier verkopen

Foto ANP / Olaf Kraak

Elsevier, het grootste opinieweekblad van Nederland, staat te koop. Reed Business Nederland heeft dat vanmorgen bekendgemaakt. Reed Business is onderdeel van informatieconcern RELX Group, de nieuwe naam van Reed Elsevier.

De uitgever overweegt “strategische alternatieven” voor zijn consumentenbladen. Dat geldt voor het opinieweekblad Elsevier en de aanhangende titels, plus het tijdschrift BeleggersBelangen. De medewerkers van de bladen zijn vandaag ingelicht.

print naar online

Elsevier en BeleggersBelangen passen volgens de Nederlandse bestuursvoorzitter Rob Kolkman niet langer in het portfolio van Reed Business Nederland. “We maken een transitie door van print naar online uitgeven”, stelt Kolkman in een verklaring.

“Ons portfolio transformeert van digitale content naar producten die in het hart van het werkproces van onze klanten liggen en hen helpen bij het nemen van beslissingen.”

Reed Business Nederland concentreert zich daarom op het leveren van data en software.

Eerdere berichten

Vorige maand meldde Het Financieele Dagblad (FD) al dat Elsevier in de etalage stond. Dat werd destijds nog ontkend door RELX Group. Een woordvoerder van het informatieconcern in Londen wil nu geen commentaar geven op mogelijke kopers van de titels. Het FD noemde in maart de dagbladuitgevers in Nederland als geïnteresseerde partijen. Het is de vraag in hoeverre zij een plek zien voor een opinieweekblad naast hun eigen bijlagen, die met name in het weekblad de rol van het opinieblad (deels) hebben overgenomen.

Volgens de woordvoerder heeft RELX Group geen termijn gesteld waarbinnen een mogelijke verkoop moet zijn afgerond. De naamwijziging van moederconcern Reed Elsevier in RELX Group heeft volgens de woordvoerder niets te maken met de aankondiging van vandaag.

Oplagecijfers

Elsevier is het grootste opinietijdschrift van Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar had het weekblad een betaalde oplage van bijna 85.000 exemplaren (bron: oplage-instituut HOI). Acht jaar geleden lag de betaalde, gedrukte oplage nog boven de 140.000 stuks.

In december verkocht Reed Business Nederland al zeventien vakbladen, waaronder Distrifood, Bakkerswereld en Misset Horeca. De uitgeverij behoudt zijn titels voor onder meer de agrarische sector en fiscale producten.