NN lijdt nederlaag bij Europese rechter in woekerpoliszaak

De vlag van verzekeraar NN. Foto ANP / Remko de Waal

De rechter in Rotterdam mag het verzekeraar Nationale-Nederlanden kwalijk nemen dat het klanten met een woekerpolis niet extra heeft geïnformeerd, ook al is hierover niets in de regelgeving voor verzekeraars vastgelegd. Dat heeft het Europees Hof voor Justitie vandaag in een langverwachte uitspraak besloten.

De uitspraak is een voorlopig verlies voor NN. De verzekeraar vond het onterecht dat hij werd aangesproken op het niet verstrekken van de informatie. Het gaat daarbij om gegevens die niet wettelijk van verzekeraars worden geëist, maar die een verzekeraar vanuit een soort zorgplicht en goede trouw tóch met klanten zou moet delen.

Overtreding van ongeschreven regels

De rechtbank in Rotterdam oordeelde eerder in een zaak uit 2008 dat NN klanten van extra informatie had moeten voorzien. Door dat niet te doen handelde de verzekeraar in strijd met “open en/of ongeschreven regels”. Het hof in Luxemburg zegt nu dat de Rotterdamse rechtbank dit inderdaad mocht eisen.

Het verlangen van extra informatie van verzekeraars is namelijk een zaak van lidstaten zelf, aldus het hof. Elke nationale rechter mag zelf bepalen of een verzekeraar een soort zorgplicht heeft richting zijn klanten. Europabreed is daarover niets afgesproken, aldus de hoogste Europese rechter.

Hof: er is wel een grens

Er zit echter wel een limiet aan de hoeveelheid informatie die redelijkerwijs van verzekeraars mag worden verwacht, vindt het hof. Een verzekeraar moet namelijk met “voldoende mate van voorspelbaarheid” kunnen vaststellen welke informatie hij met klanten moet delen. Waar die grens precies ligt, moet de nationale rechter ook zelf bepalen.

Twitter avatar renelukassen René Lukassen Die uitspraak van t Europees hof lijkt me r één uit de categorie: zoek t lekker in Nederland uit. #woekerpolis

Het arrest van het Europees Hof is daarmee aanmerkelijk minder uitgesproken dan het advies van de advocaat-generaal. Deze belangrijke adviseur van het hof in Luxemburg stelde toen al dat NN klanten onvoldoende heeft geïnformeerd over alle kosten. Vaak nemen de rechters van het hof dit advies over in hun uitspraak.

Ook lichtpuntjes voor NN

Hoewel NN, tot voorkort Nationale-Nederlanden, een voorlopige nederlaag lijdt, biedt de uitspraak van het hof ook lichtpuntjes, zo stelt onze economieredacteur Chris Hensen vanmiddag in NRC Handelsblad:

Gunstig voor de verzekeraar is daarentegen dat het Hof erbij zegt dat die extra eisen wel aan bepaalde criteria moeten voldoen: ze moeten „duidelijk” en „nauwkeurig” zijn. Anders zou dat tot onvoorspelbaarheid leiden en dat zou oneerlijk zijn voor verzekeraars.

NN ziet uitspraak als overwinning

Nationale-Nederlanden laat in een reactie weten dat het de uitspraak van het hof juist als een overwinning ziet. De open normen waaraan wordt gerefereerd zijn helemaal niet “duidelijk en nauwkeurig”, zo stelt de verzekeraar. Ze kunnen daarom niet als basis dienen om extra informatieverplichtingen op te leggen, vindt NN.

De discussie over of NN klanten beter had moeten informeren vloeit voort uit een gevecht over schadevergoedingen. Woekerpolishouders voelen zich namelijk misleid door de verzekeraar, omdat die hoge kosten inhield, waardoor opbrengst van de polissen uiteindelijk tegenviel.

De gedupeerden zoeken – alleen of via claimstichtingen – een schadevergoeding voor dit verlies. Als de rechter oordeelt dat NN klanten inderdaad beter had moeten voorlichten over die kosten, kan dat de verzekeraar een hoop geld kosten. Nationale Nederlanden heeft in totaal bijna 600.000 vergelijkbare polissen verkocht.