Limburg beslist eind mei over concessie openbaar vervoer

Het provinciehuis van Limburg in Maastricht. Foto ANP / Lex van Lieshout

Limburg besluit eind mei over de concessie van het openbaar vervoer in de provincie. Dat zei de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) vandaag na afloop van een vergadering van Provinciale Staten.

Twitter avatar PatrickvdBroeck Patrick v/d Broeck PS Lb geïnformeerd over OV: gunning abellio blijft juridisch. Daarnaast varianten gunnen aan tweede; of nw uitschrijving. Eind mei def keuze

Volgens Van der Broeck is de concessie juridisch gezien gegund aan Abellio en verandert het schandaal rond de aanbesteding daar voorlopig niets aan. Wel worden twee andere scenario’s onderzocht:

  1. Als Abellio wordt uitgesloten gaat de gunning naar Arriva, de eerstvolgende kandidaat.
  2. Of de aanbesteding wordt helemaal overgedaan.

Eind mei neemt het college van Gedeputeerde Staten een definitieve beslissing. De reiziger moet geen hinder gaan ondervinden van de malversaties bij de OV-aanbesteding.

Fraude bij aanbesteding

Gisteren maakte de NS bekend dat dochterbedrijf Qbuzz gerommeld heeft bij het binnenhalen van een vervoersconcessie in Limburg. Daarmee is een bedrag gemoeid van jaarlijks 55,5 miljoen euro aan exploitatiesubsidie en een reizigersomzet van tussen de 60 en 75 miljoen euro. Qbuzz kreeg vertrouwelijke informatie over concurrent Veolia van een in februari 2014 opgestapte Veolia-directeur die via een adviesbureau meewerkte in het aanbestedingsteam van Qbuzz.

De NS heeft de betrokken bestuurders van Qbuzz/Abellio per direct geschorst. Volgens het vervoersbedrijf heeft de informatie over Veolia, dat eveneens meedong naar de vervoersopdracht in Limburg, niet geleid tot een voorsprong op de concurrentie. De directeur van Qbuzz/Abellio, nu op non-actief, zegt dat de NS op de hoogte was. NS-directeur Huges zou haar hebben bijgebracht wat ze mocht zeggen tegen de onderzoekscommissie. Veolia eiste dat de aanbesteding wordt overgedaan.

Qbuzz deed aanbesteding voor Abellio

De NS kreeg in februari van de provincie Limburg de opdracht om vanaf eind volgend jaar alle openbaar vervoer in de provincie te verzorgen. Het bedrijf gaat dat doen onder de vlag van Abellio, dat op zijn beurt weer het moederbedrijf is van Qbuzz. Het bod dat Abellio tijdens de aanbestedingsprocedure deed, werd voorbereid door Qbuzz.

Naast Abellio deden ook Arriva en Veolia mee aan de aanbestedingsprocedure van de provincie Limburg, de grootste en meest complexe openbaar-vervoerconcessie die ooit in Nederland werd aanbesteed. Veolia viel in de eerste ronde al af vanwege onvoldoende budget. Later won Abellio het ook van Arriva.

De provincie gaf Abellio het recht om vanaf eind 2016 vijftien jaar lang het trein- en busvervoer te verzorgen, plus 55,5 miljoen euro subsidie per jaar. Met reizigersomzet erbij gaat het om 2 miljard euro.

Update: Eerder meldden wij op deze plek op basis van persbureau ANP dat Limburg het contract met Abellio zou hebben ingetrokken. Dat is (nog) niet het geval.