‘Er komt een eind aan het oudste sponsorcontract in het voetbal’

Dat stond onder andere in Trouw en op enkele voetbalwebsites

illustratie jet peters

De aanleiding

Het einde van een tijdperk. Philips verdwijnt vanaf juli 2016 na 34 jaar als sponsor op het shirt van PSV. Dan maakt Philips plaats voor een andere hoofdsponsor. Philips is tot op heden de enige sponsor die op de voorkant van het PSV-tenue heeft gestaan.

Het einde van deze sponsorovereenkomst was reden voor veel media om terug te blikken op de verbintenis tussen het bedrijf en de club. De voetbalclub Philips Sport Vereniging werd opgericht op 31 augustus 1913 als een sportvereniging voor medewerkers van Philips. Sindsdien is Philips in verschillende vormen sponsor geweest, maar altijd sterk verbonden met de club. Het bedrijf is ook de naamgever van het stadion van de club: het Philips Stadion.

Volgens Trouw en enkele voetbalwebsites komt hiermee een „eind aan het oudste sponsorcontract in het voetbal”. Ter wereld. Is dat echt zo?

Waar is het op gebaseerd?

De stelling is gebaseerd op uitspraken van Philips en PSV. We bellen met Eric Drent, woordvoerder van Philips. Hij ‘loopt al een tijdje mee’ en heeft zich eerder met dit onderwerp beziggehouden. „Voor zover wij weten, is er geen sponsorovereenkomst zo oud als die van Philips en PSV.” Niet alleen in het voetbal, maar in elke sport.

En bij Philips zijn ze er zeker van. In 2010 zei Philips-topman Harry Hendriks bij de verlenging van het sponsorcontract nog dat er een historische band is tussen PSV en Philips, „onze relatie bedrijf-sportclub is de oudste ter wereld”.

En, klopt het?

Uit het gesprek met Drent blijkt dat er geen einde komt aan de samenwerking tussen Philips en PSV. De elektronicafabrikant doet alleen een stap terug in de sponsoring. Philips verdwijnt van het shirt en stopt als hoofdsponsor, maar blijft wel sponsor. PSV blijft de Philips Sport Vereniging en het Philips Stadion blijft het Philips Stadion.

Oké, er komt dus geen einde aan, maar we willen weten of de verbintenis echt de oudste is ter wereld. We gaan op zoek naar clubs met oudere sponsorovereenkomsten.

Een van de clubs die we tegenkomen is de Duitse voetbalclub FC Carl Zeiss Jena. In 1903 stichtten werknemers van Carl Zeiss, een lenzenfabriek, de ‘Fußball-Club der Firma Carl Zeiß’. De club bestaat nog steeds. Sinds 1966 heet de vereniging ‘FC Carl Zeiss Jena’. We bellen met de club. Hoewel de club de naam nog draagt, is Carl Zeiss is al geruime tijd geen sponsor meer.

Een andere kanshebber is Bayer 04 Leverkusen. ‘Turn- und Spielverein der Farbenfabriken vormals Friedrich Bayer & Co.’ werd in 1904 opgericht als bedrijfssportvereniging voor het Duitse chemieconcern Bayer. Hoewel de club opgesplitst, samengevoegd en weer opgesplitst is, is het bedrijf Bayer altijd een rol blijven spelen als sponsor, zegt een woordvoerder. Bayer is nog steeds sponsor van omnisportvereniging TSV Bayer 04 Leverkusen, dat ook een voetbalafdeling heeft. Bayer is tevens eigenaar van Bayer 04 Leverkusen, de voetbalploeg die in de Bundesliga speelt.

Conclusie

Komt er een eind aan het oudste sponsorcontract in het voetbal? Nee. Om twee redenen. Ten eerste: er komt geen einde aan het sponsorcontract. Philips blijft sponsor, alleen prijkt er straks een andere sponsor op het shirt. En nogmaals nee, omdat het niet de oudste sponsorovereenkomst in het voetbal is. Dat is, voor zover wij terug kunnen vinden, die tussen TSV Bayer 04 Leverkusen en Bayer. Als je eigenaarsschap ook als vorm van sponsoring meerekent, dan geldt hetzelfde voor de Bundesliga-club.

Ook Philips-woordvoerder Drent moet bekennen dat het niet de oudste sponsorovereenkomst ter wereld is. „Wellicht is het dan juister als wij stellen: de oudste sponsorovereenkomst in Nederland.” We beoordelen de stelling dus als onwaar.

Ook een bewering zien langskomen die je gecheckt wilt zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nextcheckt