Chauffeurs van Uberpop moeten chauffeurskaart halen

Belgische taxi-chauffeurs protesteren tegen Uber. Foto EPA / Olivier Hoslet

Uber gaat voor haar verboden taxidienst Uberpop voortaan alleen chauffeurs laten rijden die een officiële chauffeurskaart hebben. Om dit diploma te bemachtigen moeten de chauffeurs een taxi-examen bij het CBR afleggen, een chauffeurskaart met KIWA-keurmerk hebben en een geneeskundige verklaring kunnen tonen.

Dat meldt Uber op de website. Met deze maatregel wil Uber de overheid tegemoet komen. Nu is de taxidienst door de rechter verboden. Via de app van Uberpop kunnen particulieren met een auto taxiritjes aanbieden die goedkoper zijn dan reguliere taxi’s.

Hulp bij het behalen van de kaart

Uber gaat de chauffeurs helpen bij het behalen van de kaart. Per chauffeur betekent dit een investering van zo’n 400 euro, zegt Niek van Leeuwen, algemeen directeur van Uber Nederland. Ondanks de extra kosten zullen de prijzen van Uberpopritjes niet omhoog gaan.

Met de nieuwe regels voldoet de taxidienst nog niet aan de Nederlandse wet omdat de auto’s nog altijd geen blauwe nummerbordplaten gaan gebruiken.

Controversieel

Uberpop is al sinds zijn oprichting controversieel omdat de dienst chauffeurs zonder licentie toelaat, tot grote onvrede van traditionele taxichauffeurs.

Chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) deden vorige maand samen met de branchevereniging voor taxi’s - Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) - aangifte tegen Uber. De organisaties willen dat het bedrijf stopt met het aanbieden van goedkope ritjes door chauffeurs zonder taxivergunning.

In maart werd ook bekend dat meerdere Uberpopchauffeurs zijn belaagd, vermoedelijk door taxirijders van legale diensten.

Ook in Duitsland aangepast beleid

Eerder kondigde Uber in Duitsland een soortgelijke aanpassing in hun beleid aan. Ook daar moeten chauffeurs voortaan verplicht een vergunning hebben, en ook daar wordt het behalen van het papiertje betaald door Uber. In totaal kost dat het bedrijf per chauffeur tussen de 200 en 300 euro.