Carpool-apps willen de Europese Airbnb voor auto’s worden

SnappCar wordt gewaardeerd op 9,3 miljoen euro

De auto van een wildvreemde huren. Het is nu nog een nichemarkt, maar wel een razendsnel groeiende tak van de deeleconomie. Het Nederlandse SnappCar wil uitbreiden in Europa en zette daartoe een belangrijke stap: het heeft het Deense autodeelplatform MinBilDinBil overgenomen, maakte het gisteren bekend.

Om dat te bekostigen heeft SnappCar (omzet 2 miljoen euro, 20 werknemers) een nieuwe investeerder gevonden, Founders, dat een minderheidsaandeel neemt. Door de investering wordt SnappCar, dat nog nooit winst heeft gemaakt, gewaardeerd op 9,3 miljoen euro. De bedragen van de investering en overname maakt het bedrijf niet bekend.

Op de piepjonge Europese autodeelmarkt waren er in één maand drie belangrijke overnames. „We zitten middenin een consolidatieslag”, zegt SnappCar-oprichter Pascal Ontijd. „De strijd gaat om wie de grootste wordt in Europa.” SnappCars voornaamste concurrent is het Franse bedrijf Drivy, dat groter is en deze maand de kleinere concurrent Buzzcar inlijfde.

Wildvreemde

Ook BlaBlaCar nam deze maand een grote concurrent over, maar deze autodeeldienst is geen directe concurrent van Snappcar. Via SnappCar huur je de auto van een wildvreemde – een soort Airbnb voor auto’s. Wat BlaBlaCar bereikte met de overname van carpooling.com, willen SnappCar en Drivy ook: marktleider worden in Europa. Dat beide bedrijven nog nooit winst maakten, interesseert investeerders niet. In een markt die elk jaar grofweg verdubbelt zijn de vooruitzichten zo goed dat de bedrijven miljoenen weten op te halen. Ontijd: „We zouden best winst kunnen pakken, maar we kiezen ervoor te investeren in groei. Amazon draaide jarenlang verlies om te kunnen groeien, met veel succes.”

SnappCar haalde eerder geld op bij de duurzame investeerder PYMWYMIC en had vorig jaar de meest succesvolle crowdfundingactie ooit in Nederland: er werd een half miljoen opgehaald. In 2013 breidde het uit naar Duitsland.

Met MinBilDinBil erbij heeft SnappCarr meer dan 100.000 Europese deelnemers die ruim 12.500 auto’s delen. De verhuurder bepaalt de vraagprijs, maar draagt wel tien euro per huurdag af aan SnappCar. De omzet groeit zo’n 10 procent per maand, zegt het bedrijf. Drivy, dat in Frankrijk en Duitsland beschikbaar is, heeft naar eigen zeggen vijf keer zoveel deelnemers als SnappCar en twee keer zoveel beschikbare auto’s.

Het Deense MinBilDinBil (‘mijn auto, jouw auto’), in 2013 opgericht kwam hoog op Ontijds verlanglijst nadat SnappCar een analyse had gemaakt van steden waarvan de inwoners de juiste demografische kenmerken en mentaliteit hebben voor autodelen. Kopenhagen stond bovenaan die lijst. Ontijd: „We hebben onder andere naar de Hofstede-index gekeken, die de masculiniteit in een cultuur weergeeft. Hoe minder masculien de maatschappij, hoe meer mensen bereid zijn hun auto aan een wildvreemde te verhuren.”

Uitbreiden in Noordwest-Europa

Ook belangrijk is de verhouding tussen het aantal huishoudens en het aantal beschikbare auto’s. Die moet net goed zijn. „Zijn er veel auto’s dan maakt autodelen weinig kans, omdat iedereen al een auto heeft.”

SnappCar wil nu verder uitbreiden in Noordwest-Europa, waar mensen volgens Ontijd het meest oog hebben voor de praktische en maatschappelijke voordelen van autodelen. Hij kijkt voortdurend naar mogelijke overnamekandidaten, maar wil daar weinig over kwijt. „We wedden op meerdere paarden.” Waar de strijd zich gaat afspelen? Op een van de drie grote markten, denkt Ontijd. Frankrijk lijkt stevig in handen van Drivy en het Verenigd Koninkrijk is „verzekeringstechnisch lastig”. Blijft over: Duitsland.