Ballast Nedam voorlopig uit financiële problemen

Het hoofdkantoor en logo van Ballast Nedam in Nieuwegein. Foto ANP/Lex van Lieshout

Ballast Nedam, dat in acute geldnood zat, is voorlopig uit de financiële problemen dankzij een akkoord met zijn banken en het consortium waarmee het bouwbedrijf de snelweg A15 verbouwt. Het bedrijf krijgt een lening van 43 miljoen euro en haalt nog eens 20 miljoen euro op dankzij het uitgeven van nieuwe aandelen.

Ballast Nedam heeft financiële problemen die onder andere voortkomen uit het verlieslijdende project van de verbreding van de A15. Het bedrijf maakte het nieuws over de nieuwe financieringsronde vandaag bekend in een verklaring op de website. De aandelenuitgifte, waarvan het geld wordt aangewend om een overbruggingslening te kunnen terugbetalen, wordt gegarandeerd door bouwpartner Strukton (10 miljoen euro) en het banksyndicaat bestaande uit ING Bank, Rabobank en de Royal Bank of Scotland (nog eens 10 miljoen euro).

Jaarcijfers volgen morgen

Vorige week stelde het bouwbedrijf voor de tweede keer op rij de presentatie van de jaarcijfers uit, omdat de onderhandelingen over de eigen financiering “langer duurden dan verwacht”. Dat was een teken aan de wand dat Ballast Nedam heel snel geld nodig had. Na de aankondiging ging het beursaandeel flink onderuit. De jaarcijfers zullen nu morgen na beurs gepresenteerd worden. Een persconferentie volgt vrijdag.

De timing van het akkoord is waarschijnlijk niet geheel toevallig. Morgen verwacht het bouwconsortium dat aan de A15 werkt een grote betaling van Rijkswaterstaat. In het contract staat dat opdrachtgever Rijkswaterstaat 250 miljoen euro exclusief btw overmaakt zodra de A15 beschikbaar is. NRC-redacteur Carola Houtekamer schreef (€) vorige week daarover:

“Het project is nog niet af. De kans is groot dat Rijkswaterstaat tóch een reden vindt om de betaling wel te doen, zeggen diverse betrokkenen, maar zeker is het niet.”

‘Overal een beetje geld vandaan halen’

Het is niet de eerste keer dat Ballast Nedam kapitaal binnenhaalt om grotere problemen af te wenden. De afgelopen jaren leende het bouwbedrijf extra geld van zijn huisbanken, gaf het nieuwe aandelen uit en stootte het bedrijfsonderdelen af. Economieredacteur Houtekamer zegt daarover:

“Ze doen dit al heel lang. Het is nog maar weer eens overal een beetje geld vandaan halen. Het grote verschil is dit keer dat ze hun aandeel in grote infraprojecten afbouwen.”

Aandeel verbreding A15 naar beneden

De verbreding van de A15 door het Botlekgebied heeft Ballast Nedam al 100 miljoen euro verlies opgeleverd. Het bedrijf schreef extreem laag in op de aanbesteding en nam alle moeilijk te beheersen risico’s op zich. Vandaag maakte Ballast Nedam bekend het aandeel in het project af te bouwen van 40 procent naar 10 procent. De twee samenwerkingspartners Strukton en Strabag nemen het belang van Ballast Nedam over en krijgen nu beiden een aandeel van 45 procent.

Het bouwbedrijf kondigde verder aan zijn activiteiten op het gebied van grote infrastructurele projecten af te bouwen, ook op het project van de A2 bij Maastricht. Ballast Nedam neemt nu de vastgoedontwikkeling bij dat project op zich, en doet de infrastructuur over aan Strukton.

Lees ook op NRC Q: Verbreding A15 loopt uit op drama voor bouwers (€).