Waarom Apple en Alibaba de kaarten van Nokia willen

Screenshot here.com

Big business is het, kaarten maken. Tenminste, als je de berichten rond Nokia’s HERE moet geloven. Deze kaartenafdeling van Nokia staat twee weken te koop en er wordt flink gespeculeerd over mogelijke kopers. Vijf vragen over deze overname, en waarom zoveel grote bedrijven interesse hebben.

1. Wat krijgt de gelukkige koper?

Het gaat om het onderdeel van Nokia dat kaartensoftware maakt en navigatie- en locatieservices levert. Dat doen ze voor telefoons, tablets, auto’s en wearables zoals sporthorloges. Nokia’s kaartendivisie heeft overeenkomsten met veel verschillende bedrijven en merken, zoals Microsoft, Kindle en autofabrikanten.

In 2014 werd de app HERE voor Androidtelefoons beschikbaar. In maart 2015 volgde de versie in de Apple Store. Pech voor Nokia, precies die dag was de Apple Store door een ernstige storing niet online.

2. Is het nog iets waard?

Drie miljard dollar moet de koper naar verluidt neertellen voor HERE - omgerekend 2,8 miljard euro. Nokia kocht in 2007 de Amerikaanse kaartenfabrikant Navteq, voor 8 miljard dollar. Omgerekend toen ruim 5,5 miljard euro.

De kaartendivisie zakte de afgelopen jaren in. De jaarlijkse netto-omzet van de navigatietak daalde en het verlies van HERE bedroeg 1,2 miljard euro in 2014.

3. Tegen wie moet je opbieden?

Niet de minsten, want Nokia heeft verschillende reuzen benaderd. Apple, Amazon, het Chinese internetbedrijf Alibaba, maar ook Facebook en de Chinese zoekmachine Baidu. Verder zou een groep Duitse autofabrikanten, Audi, BMW en Mercedes, gezamenlijk een bod willen doen. Daarnaast worden private technologiebedrijven genoemd, uit het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Een voor de hand liggende koper is Microsoft, die de gsm-afdeling van Nokia al overnam. Bij deze deal bleef HERE in Finse handen. Microsoft verkreeg een licentie, maar niet exclusief.

4. Waarom zo gewild?

In de auto, met je telefoon, op je horloge: overal kunnen we tegenwoordig de weg vinden. Maar veel fabrikanten zijn afhankelijk van de kaartensoftware van TomTom en Nokia. Ook Apple is daar een voorbeeld van. Het zou rendabel kunnen zijn de kaartenafdeling zelf in handen te hebben. Zeker nu TomTom eigen wearables maakt. En doordat ingebouwde navigatie in auto’s steeds populairder wordt ten opzichte van losse navigatiekastjes, zijn er nieuwe kansen voor tech-bedrijven.

Bovendien staat de mobiele app Nokia HERE goed bekend. Het grootste voordeel? De offline-optie, waarmee je vooraf kaarten van hele landen kunt downloaden en bewaren. Dat scheelt een hoop kosten voor mobiel internetten op vakantie.

5. Wat zei je? Nokia?

Wat blijft, naast de oldschool ringtone, eigenlijk nog over van het legendarische Finse bedrijf? Ondanks de recente geruchten ontkent Nokia weer telefoons te gaan maken.

Als HERE verkocht is, bestaat Nokia nog uit twee delen: een research&development-afdeling en de netwerkafdeling Nokia Networks. Het bedrijf wil met deze diensten weer winst gaan maken.

Nokia Networks maakt apparatuur voor allerlei mobiele netwerken. In Nederland is dat bijvoorbeeld het communicatiesysteem van ProRail. Dat gebruiken machinisten om met de verkeersleiding te praten. Toch onmisbaar dus, dat Nokia.