SnappCar neemt Deense concurrent over

De Nederlandse startup SnappCar, waar je als particulier een auto kunt delen, heeft het Deense autodeelplatform MinBilDinBil overgenomen. De overname is voor het bedrijf belangrijke stap op weg naar de verovering van Europa. Via SnappCar huur je de auto van een wildvreemde - een soort Airbnb voor auto’s. Het is de snelst groeiende vorm van autodelen.

Om de overname te bekostigen heeft SnappCar (omzet 2 miljoen euro, 20 werknemers) investeerder Founders aangetrokken, dat een minderheidsaandeel in het bedrijf neemt. Door de investering wordt SnappCar, dat nog nooit winst heeft gemaakt, gewaardeerd op 9,3 miljoen euro. De bedragen van de investering en overname maakt het bedrijf niet bekend.

Strijd om Europa

Het is spannend op de piepjonge Europese autodeelmarkt. In één maand vonden er drie belangrijke overnames plaats. “We zitten middenin een consolidatieslag”, zegt SnappCar-oprichter Pascal Ontijd. “De strijd gaat om wie de grootste wordt in Europa.” SnappCars voornaamste concurrent is het Franse - een voorlopig nog grotere - Drivy, dat deze maand de kleinere concurrent Buzzcar inlijfde.

Ook BlaBlaCar nam deze maand een grote concurrent over, maar deze carpooldienst is geen directe concurrent van Snappcar. Bij BlaBlaCar deel je de kosten voor een ritje met de chauffeur, via SnappCar huur je de auto van een particulier. Wat BlaBlaCar bereikte met de overname van carpooling.com, willen SnappCar en Drivy ook: marktleider worden in Europa.

Dat beide bedrijven nog nooit winst hebben gemaakt interesseert investeerders niet. Autodelen onder particulieren is nu nog een nichemarkt, maar omdat het aantal deelnemers elk jaar grofweg verdubbelt zijn de vooruitzichten goed. Zo goed dat de bedrijven miljoenen weten op te halen. Ontijd:

“We zouden best winst kunnen pakken, maar we kiezen ervoor te investeren in groei. Amazon draaide jarenlang verlies om te kunnen groeien, met veel succes.”

SnappCar haalde eerder geld op bij de duurzame investeerder PYMWYMIC en had vorig jaar de meest succesvolle crowdfundingactie ooit in Nederland, waarmee het een half miljoen bij particulieren ophaalde. In 2013 breidde het uit naar Duitsland met SnappCar.de.

100.000 deelnemers

Met de overname van MinBilDinBil heeft SnappCarr meer dan 100.000 Europese deelnemers die met elkaar ruim 12.500 auto’s delen. De verhuurder bepaalt zelf de vraagprijs, maar draagt wel vijf euro per huurdag af aan SnappCar en vijf euro aan verzekeraar Achmea. De omzet groeit zo’n tien procent per maand, zegt het bedrijf. Drivy, dat in Frankrijk en Duitsland beschikbaar is, heeft naar eigen zeggen vijf keer zoveel deelnemers als SnappCar en twee keer zoveel beschikbare auto’s.

Het Deense MinBilDinBil (‘mijn auto, jouw auto’) werd in 2013 opgericht en is het eerste Deense autodeelplatform voor particulieren. Het bedrijf, dat vooral actief is in Kopenhagen, kwam hoog op Ontijds verlanglijst te staan nadat SnappCar een analyse had gemaakt van steden waarvan de inwoners de juiste demografische kenmerken en mentaliteit hebben voor autodelen. Kopenhagen stond bovenaan die lijst.

“We hebben onder andere naar de  Hofstede-index gekeken, die de masculiniteit in een cultuur weergeeft. Hoe minder masculien de maatschappij, hoe meer mensen bereid zijn hun auto aan een wildvreemde te verhuren.”

SnappCar wil nu verder uitbreiden in Noordwest-Europa, waar mensen volgens Ontijd het meest oog hebben voor de praktische en maatschappelijke voordelen van autodelen. Hij kijkt voortdurend naar mogelijke overnamekandidaten, maar wil daar weinig over kwijt. “We wedden op meerdere paarden.” Waar de strijd zich gaat afspelen? Op een van de drie grote markten, denkt Ontijd. Frankrijk lijkt stevig in handen van Drivy en Groot-Brittannië  is “verzekeringstechnisch lastig”. Blijft over: Duitsland.