Philips: lichtdivisie en medische tak zijn nog niet hersteld

De omzet van Philips stijgt dankzij de consumententak. De winst bij de andere onderdelen valt nog tegen.

Aandeel Philips daalt

Tandenborstels met internetverbinding, scheerapparaten en andere ontharingsproducten. Die consumentenproducten hebben gezorgd voor een opleving van de omzet van Philips. Die steeg afgelopen kwartaal met 2 procent tot 5,3 miljard euro.

Consumer lifestyle, de kleinste divisie, had weer een sterk kwartaal, constateerde Philips-topman Frans van Houten. Hij heeft echter veel herstelwerk te verrichten bij de medische tak en de lichtdivisie. Philips gaat de lichtdivisie afstoten – vooralsnog via een beursgang in 2016 – maar de omzet daalde daar met 3 procent. Dat komt mede doordat de vraag naar conventionele verlichting (‘oudere’ technologie behalve led) met 16 procent daalde, sneller dan verwacht. Philips verdient meer aan conventionele verlichting dan met ledverlichting, aldus Van Houten.

De medische tak verwerkt nog altijd de effecten van een productiestop van de Philips-fabriek in Cleveland die ct-scanners maakt. Inmiddels draait Cleveland weer en orders uit de belangrijke Amerikaanse markt komen mondjesmaat weer op gang – een toename van 2 procent. Om klanten te winnen verlaagt Philips ook de prijzen, wat de winst niet ten goede komt. Daarnaast kampt Philips met tegenvallers in China. Dat was een interessante groeimarkt, maar de vraag naar medische apparatuur daalde er licht.

De winst kwam met 100 miljoen euro lager uit dan in hetzelfde kwartaal in 2014 (137 miljoen euro). Dat is te wijten aan eenmalige uitgaven door reorganisaties, de overname van katheterfabrikant Volcano en investeringen in informatietechnologie voor de medische sector. De koers van Philips daalde vanochtend tot onder de 27 euro.