Waarom komen pakketbezorgers weer in opstand tegen PostNL?

2013-06-26 14:46:53 AMSTERDAM - Chauffeurs van PostNL hebben hun staking uitgebreid naar twee andere distributiecentra, in Katwijk en Amsterdam-Noord. De zelfstandige ondernemers zijn het niet eens met onder meer de nieuwe tarieven die het postbedrijf hun wil bieden voor de bezorging van pakketten. ANP EVERT ELZINGA Foto ANP

280 Postpakketten bezorgen in één werkdag, is dat nog te doen? Voor de bezorgers van PostNL is het een reëel probleem. Volgens vakbond FNV zijn honderden bezorgers ontevreden over de voorwaarden waaronder ze voor het postbedrijf werken: de zelfstandig ondernemers (zzp’ers) die in opdracht van PostNL pakketten rondbrengen. Samen met hen stelde de FNV een eisenlijst op, die de vakbond vandaag openbaar maakt.

Wat zijn de problemen van de bezorgers?

1. Schijnzelfstandigheid

Er moet een einde komen aan de “schijnzelfstandigheid” van de pakketbezorgers. Want ben je nog wel zelfstandig ondernemer als je maar één opdrachtgever hebt, geen tijd voor andere opdrachtgevers, en je aan een flink aantal voorschriften moet houden? Bijvoorbeeld: je werkzaamheden steeds doorgeven, je stipt houden aan het ‘verwachte tijdstip van bezorging’. De FNV vindt van niet. De vakbond wil dat PostNL over drie jaar alleen nog met ‘echte zelfstandigen’ werkt: ondernemers met meerdere opdrachtgevers, die daardoor beter kunnen onderhandelen over tarieven.

2. Alle onkosten betaal je zelf

Bezorger Jef de Feyter (59) somt de financiële nadelen van zelfstandig ondernemerschap op: hij is verantwoordelijk voor financiering van zijn eigen bus, benzinekosten, verzekeringen, loonbelasting en voor eventuele vakantiedagen. Van de 4.000 euro die hij maandelijks verdient, houdt hij ongeveer 1.600 euro over. Pensioenopbouw en een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft hij niet.

“Dan zou ik niet meer rondkomen.”

3. De standaardtarieven zijn laag…

Het loon van een pakketbezorger is gebundeld in een ‘prijs per stop’. PostNL wil die prijs niet vrijgeven, maar volgens de bezorgers ligt het tussen de €1,20 en €1,40 per afleveradres. De precieze hoogte is onder andere afhankelijk van het aantal kilometers dat de bezorger moet rijden en de snelheid waarop de bezorger werkt.

4. …en worden niet hoger bij lastige klussen

Is een ontvanger niet thuis? Dan krijgt de bezorger niets. Als de volgende dag weer niemand thuis is, moet De Feyter het pakket naar het postkantoor brengen. De vergoeding: 16 cent, voor twee bezorgpogingen en de rit naar het postkantoor. Voor dure pakketten, aangetekende bijvoorbeeld, krijgen bezorgers niets extra.

5. Zzp-ers vormen (nog) geen blok

Onderhandelen is volgens bezorger De Feyter geen optie.

“Ik heb geen goede positie. Door krapte op de arbeidsmarkt zijn er genoeg anderen die mijn werk zouden willen doen, tegen dezelfde of slechtere voorwaarden.”

De enige optie die de subcontractors volgens de FNV nog wél hebben, is collectief eisen stellen. 75 procent van de pakketbezorgers bij PostNL is zzp’er, dus samen hebben ze een sterke positie. Dat bleek ook in juni 2013, toen ze ruim drie dagen staakten. PostNL ging toen op een deel van hun eisen in, maar de FNV vindt dat de onderhandeling toen te gehaast zijn gegaan. Of er nu weer een staking komt, daar is de FNV nog terughoudend over.

Hoe reageert PostNL?

PostNL heeft de brief eind vorige week ontvangen. Het bedrijf zal FNV “uitnodigen om met hen van gedachten te wisselen over deze uitgangspunten”. Later vandaag komt PostNL met een inhoudelijke reactie.