Een strijd van reuzen om de kaartenafdeling van Nokia

Big business is het, kaarten maken. Tenminste, als je de berichten rond Nokia’s HERE moet geloven. Deze kaartenafdeling van Nokia staat twee weken te koop en er wordt flink gespeculeerd over mogelijke kopers.

1. Wat krijgt de uiteindelijke koper?

Het gaat om het onderdeel van Nokia dat kaartensoftware maakt en navigatie- en locatieservices levert. Dat doen ze voor telefoons, tablets, auto’s en wearables. De kaartendivisie heeft overeenkomsten met veel verschillende bedrijven en merken, zoals Microsoft, Kindle en autofabrikanten. In 2014 werd de app HERE voor Android-telefoons beschikbaar. In maart 2015 volgde de versie in de Apple Store. Pech voor Nokia, precies die dag was de Apple Store door een ernstige storing niet online.

2. Is het nog iets waard?

Drie miljard dollar moet de koper naar verluidt neertellen, omgerekend 2,8 miljard euro. De kaartendivisie zakte de afgelopen jaren in. De jaarlijkse netto-omzet van de navigatietak daalde en het verlies van HERE bedroeg 1,2 miljard euro in 2014.

3. Wie zijn de gegadigden?

Nokia heeft verschillende reuzen benaderd. Apple, Amazon, het Chinese internetbedrijf Alibaba, Facebook en de Chinese zoekmachine Baidu. Verder zou een groep Duitse autofabrikanten, Audi, BMW en Mercedes, gezamenlijk een bod willen doen. Daarnaast worden private technologiebedrijven genoemd, uit het Verenigd Koninkrijk en de VS. Een voor de hand liggende koper is Microsoft, die de gsm-afdeling van Nokia al overnam. Bij deze deal bleef HERE in Finse handen. Microsoft verkreeg een licentie, maar niet exclusief.

4. Waarom is de tak zo gewild?

In de auto, met je telefoon, overal kun je de weg vinden. Maar veel fabrikanten zijn afhankelijk van de kaartensoftware van TomTom en Nokia. Ook Apple is daar een voorbeeld van. Het zou rendabel kunnen zijn de kaartenafdeling in handen te hebben. Zeker nu TomTom wearables maakt. En doordat ingebouwde navigatie in auto’s steeds populairder wordt zijn er nieuwe kansen voor techbedrijven. Bovendien staat HERE goed bekend. Het grootste voordeel is de offline-optie, waarmee je vooraf kaarten van hele landen kunt downloaden.

Als HERE verkocht is, bestaat Nokia nog uit een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en de netwerkafdeling Nokia Networks. Nokia Networks maakt apparatuur voor allerlei mobiele netwerken. In Nederland voor bijvoorbeeld het communicatiesysteem van ProRail. Dat gebruiken machinisten om met de verkeersleiding te praten.