Kwartaalcijfers: winst Philips daalt, Apple verkoopt meer iPhones

De winst van Philips is, ondanks de sterke dollar, in het afgelopen kwartaal gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. En analisten werden verrast door de resultaten van Apple. De cijfers op een rij.

Een klant in de Apple Store in Parijs gebruikt zijn iPhone om foto's te maken van de Apple Watch. Foto Reuters / Christian Hartmann

De winst van Philips is, ondanks de sterke dollar, in het afgelopen kwartaal gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De oorzaak ligt in de hogere investeringen bij met name de medische divisie, meldt het technologiebedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Wel nam de omzet van Philips toe met 14 procent tot 5,3 miljard euro, dankzij gunstige wisselkoerseffecten. Worden die niet meegerekend, dan blijft een omzetgroei van 2 procent over. Het bedrijfsresultaat daalde van 253 miljoen naar 240 miljoen euro. Resterend: 100 miljoen euro, tegen 137 miljoen een jaar eerder. Bestuursvoorzitter Frans van Houten verwacht een “bescheiden” toename van de omzet in het komende jaar.

Cijfers van Apple

Gisteravond kwamen ook de resultaten van Apple naar buiten. Wat bleek: ondanks alle aandacht voor de Apple Watch is de iPhone nog steeds populair. De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten voor het eerste kwartaal. Apple verkocht meer dan 61 miljoen iPhones, goed voor meer dan tweederde van de 58 miljard aan inkomsten. Het vormde een groot deel van de winst: 13,6 miljard.

Zoals verwacht daalden de verkoopaantallen ten opzichte van het vorige kwartaal - decembermaand, cadeautjesmaand - maar het aantal van 61 miljoen verkochte iPhones betekent een stijging van 40 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Andere producten speelden een kleinere rol: de opbrengsten uit Mac-computers stegen met 2 procent tot 5,6 miljard, de iPad-omzet daalde met 29 procent tot 5,4 miljard. Daarmee wordt de daling van de verkoop van iPads gestaag voortgezet.

En de Apple Watch? Cijfers over het nieuwe horloge zijn nog niet bekend, omdat de verkoop vorige maand begon, maar analisten schatten dat er ongeveer 2 miljoen van zijn verkocht. Een prima aantal, zeggen analisten, maar niet reusachtig.

Bekijk ook: Hier wordt de nep-Apple Watch gemaakt, en die is wél leverbaar