Staat verzet zich tegen hoge bonussen KLM-top

Beloning van KLM-top is niet in lijn met staatsdeelneming. En de prestaties van de holding gaan zwaarder wegen.

De Nederlandse Staat, eigenaar van 5,9 procent van de aandelen KLM, keurt het beloningsbeleid van KLM af. De maximaal haalbare bonussen voor de directie zijn volgens het ministerie van Financiën, aandeelhouder namens de Staat, te hoog.

Topman Pieter Elbers en zijn twee medebestuurders kunnen een bonus ontvangen van 100 procent van hun vaste salaris. Elbers verdient vast 444.000 euro. De Staat wil dat het variabele inkomen van bestuurders van staatsdeelnemingen maximaal 20 procent van het vaste salaris bedraagt en heeft op de aandeelhoudersvergadering van 23 april tegen een nieuw beloningsplan van KLM gestemd. Het plan werd aangenomen.

Dat blijkt uit een verslag van de – besloten – aandeelhoudersvergadering dat dit weekend werd gepubliceerd op de website van de Vereniging voor Effectenbezitters (VEB). Volgens het verslag worden de KLM-bestuurders in het nieuwe beloningsplan minder afgerekend op de financiële prestaties van KLM, zoals voorheen. De bonus wordt voortaan in grotere mate bepaald door individuele prestaties van de bestuurders. Die kunnen per jaar veranderen en sluiten beter aan op criteria die binnen moedermaatschappij Air France-KLM worden gehanteerd. Het kan bijvoorbeeld gaan om het terugbrengen van schulden of kosten.

Naast de hoogte van de bonus speelt dus ook de positie van KLM binnen Air France-KLM een rol. Aanpassing van de beloningscriteria kan worden opgevat als verlies van onafhankelijkheid van KLM. Gezien het verschil in financiële prestaties en een recent conflict over kasbeheer is dat – ook politiek – een zeer gevoelige kwestie.

Volgens het VEB-verslag wilde Wouter Raab, topambtenaar van het ministerie van Financiën, van de commissarissen weten of KLM over voldoende autonomie beschikt binnen de holding. Dat is nodig, aldus Raab, omdat zowel KLM als Schiphol van vitaal belang zijn voor Nederland. President-commissaris Hans Smits zei „voldoende autonomie te voelen”. Recente afspraken over verdere verlenging van oude staatsgaranties moeten nog schriftelijk worden vastgelegd. Die afspraken betreffen onder meer de gelijke ontwikkeling van Schiphol en vliegveld Charles de Gaulle.

Het ministerie van Financiën bevestigt de tegenstem op de vergadering. Het ministerie kijkt niet naar de criteria voor een bonus, alleen naar de limiet van 20 procent van het vaste salaris. KLM wil alleen kwijt dat de nieuwe criteria voor de bonus „beter zijn afgestemd met Air France-KLM”.

President-directeur Elbers verdiende vorig jaar 617.000 euro: 444.000 euro vast salaris, 67.500 euro bonus en 106.000 euro pensioen. De bonus bedroeg 15 procent, omdat slechts een deel van de doelen werd gehaald. Na ophef over de bonus van Schiphol-directeur Jos Nijhuis (370.000 euro, 95 procent van zijn vaste salaris) pleitte vakbond FNV ook voor teruggave van Elbers’ bonus. De ondernemingsraad en vakbond VHKP namen echter afstand van dat pleidooi.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering werd ook bevestigd, zoals deze krant eerder meldde, dat KLM een schikking heeft getroffen met minderheidsaandeelhouders Emarcy, waarmee een jarenlange strijd over de winstuitkering van KLM is beëindigd. Slechts 0,9 procent van de aandelen KLM is nog in bezit van particulieren.