Gebruik jij Uber, Airbnb, Peerby? Dan ben je één van de weinigen

Delen is hip. Of eigenlijk: geld verdienen met iets wat je over hebt. Online bied je het heel gemakkelijk aan: een kamer, een auto, een bordje eten of gereedschap. Maar doen we dat echt massaal? Nee, niet echt.

Uit onderzoek van bureau Multiscope onder circa duizend respondenten blijkt dat 5 procent van de Nederlanders wel eens een kamer via Airbnb aanbiedt of boekt; 2 procent gebruikt TicketSwap, Thuisafgehaald of Peerby.

De deelsites zijn wel behoorlijk bekend. En de meerderheid van de Nederlanders is er ook positief over. De enige uitzondering is Uber: daarover is slechts een krappe meerderheid (53 procent) positief.

Lopen we achter?

Analist Martijn Arets kijkt niet op van de grote bekendheid van de sites. „Over de platforms is veel geschreven, omdat ze door keiharde concurrentie marktontwrichtend werken. De hoge waarderingen van vele miljarden geven aan dat het potentieel voor de toekomst enorm is.” Zo is bijvoorbeeld Uber bekend en berucht geworden.

Zijn Nederlanders zo terughoudend? Volgens Arets niet: „Over het algemeen lopen Nederlanders niet achter met het overnemen van nieuwe initiatieven.” Integendeel: „Ik kan wel stellen dat we samen met Scandinavische landen en Engeland vaak voorop lopen.”

Ook met crowdfunding loopt Nederland volgens hem relatief voor. Het verschil is vooral groot met Zuid-Europese landen. Maar ook België loopt op Nederland achter.

Arets noemt twee belangrijke verklaringen voor het lage gebruikersaantal. De eerste is: locatie. „In grote delen van Nederland rijden helemaal geen auto’s van Uber.” En hoe vaak heb je die diensten nou echt nodig? „Airbnb gebruik je alleen als je op vakantie gaat. Het zijn dus geen zaken waar iedereen dagelijks gebruik van kan maken”, legt Arets uit.

Waarom wel of niet?

Goedkoop of zelfs gratis, dichtbij en duurzaam. Delen en lenen heeft zo zijn voordelen. Maar de meeste Nederlanders zijn bang dat anderen hun spullen kapotmaken of niet meer terugbrengen.

Door online platforms kun je spullen delen met onbekende mensen, terwijl je vroeger alleen je spullen uitleende aan vrienden, familie of buren. Arets: „De taak van een platform is een omgeving creëren en regels opstellen die het vertrouwen in de dienst vergroten en risico’s verkleinen. Dat is voor de meeste mensen een absolute voorwaarde om er gebruik van te gaan maken.”

Volgens Arets werken de diensten daaraan. Voorbeelden zijn de verzekeringsmogelijkheden bij SnappCar en Peerby, maar ook het online plaatsen van de beoordelingen van gebruikers.

Het werkt volgens Arets niet zo dat mensen de online diensten opzoeken omdat het ‘deeleconomie’ is. „De belangrijkste reden om gebruik te maken van één van de diensten, is dat het de beste oplossing biedt voor mensen. Daarin moet het onderscheidend zijn.”

En, niet op alle genoemde platforms delen of lenen mensen echt. TicketSwap is een eigenlijk een soort marktplaats en Uber een betaalde dienst op afroep.