‘Duitse regering waarschuwde Lufthansa niet voor gevaar Oekraïne’

Een onderdeel van het toestel op de bevroren burnsite van de MH17. Foto ANP / Pierre Crom

Duitse autoriteiten waren vorig jaar voordat op 17 juli vlucht MH17 werd neergeschoten op de hoogte van het feit dat het gevaarlijk was om over het oosten van Oekraine te vliegen. Net als de Nederlandse regering heeft de Duitse regering echter geen waarschuwing gegeven aan luchtvaartmaatschappijen.

De Süddeutsche Zeitung meldt dat diplomaten in Kiev op 15 juli een telegram naar Berlijn stuurden waarin stond:

“Situatie in Oost-Oekraine zeer zorgwekkend. Neerschieten van Oekraiens transportmachine duidt op een nieuwe kwaliteit”.

Een dag ervoor was een Antonov die op zesduizend meter hoogte vloog neergehaald. Met de cryptische omschrijving over de “nieuwe kwaliteit” werd bedoeld dat de rebellen kennelijk over een nieuw wapen beschikten waarmee zij op dit hoogte vliegtuigen uit de lucht konden schieten. De krant, die samen met de zenders WDR en NDR onderzoek heeft gedaan naar het neerschieten van vlucht MH17 waarbij in totaal 298 mensen om het leven kwamen, acht ook bewezen dat de pro-Russische rebellen achter de aanslag zaten. Net als andere onderzoeken komen zij tot de conclusie dat het Maleisische vliegtuig met een Russische Boek-raket is neergehaald.

Gewaarschuwd voor gevaarlijke situatie

De Duitse regering zou bovendien ook door de veiligheidsdienst BND voor de gevaarlijke situatie in het luchtruim boven Oost-Oekraine zijn gewaarschuwd. De Dienst waarschuwde echter niet de grootste Duitse luchtvaarmaatschappij Lufthansa omdat zij daartoe niet is bevoegd. Ook in Nederland speelt het debat over de rol en bevoegdheden van inlichtingendiensten in voorkomende gevallen. Het Duitse Ministerie van Verkeer is wel de bevoegde instantie om vliegtuigmaatschappijen te waarschuwen, maar dat departement ontkent informatie over de onveilige toestand boven Oekraine gekregen te hebben.

Dat Lufthansa na het neerhalen van de Antonov gewoon bleef doorvliegen werd al in februari gemeld door de Nederlandse minister Koenders (Buitenlandse Zaken, PvdA) in antwoord op Kamervragen.

Op de dag dat MH17 werd neergehaald vlogen drie toestellen van Lufthansa over dezelfde route. Een toestel vloog er zelfs slechts twintig minuten voor MH17. Ofschoon een aantal luchtvaartmaatschappijen de regio sedert de Russische annexatie van de Krim meden, vlogen die dag ongeveer tachtig buitenlandse toestellen over het oorlogsgebied.

Vanavond op de Duitse zender ARD om 22:45 de documentaire: “Todesvlug MH17 – warum mussten 298 Menschen sterben?”