Voor deze Peugeot 208 GTI moet je niet te oud zijn

Foto Peter de Krom

Autojournalist Bas van Putten recenseert nieuwe auto’s. Hier probeert hij de Peugeot 208 GTI uit. Dat brengt nogal wat herinneringen boven.

De eerste Peugeot 205 GTI, het was 1985, werd een mythe. Mannen van mijn generatie hebben met die hot hatch leren scheuren. Dat liep niet altijd goed af. Veel GTI’tjes liggen op het kerkhof, gesneuveld in de tokkiestrijd die in het derdehandscircuit vaak op een straatrace uitdraaide.

Het waren primitieve, linke, feestelijke auto’s. Je kon nog met je leven spelen zonder de rugdekking van obligaat geworden veiligheidssystemen als tractiecontrole en stabiliteitsregeling. Voor de snelste 205 GTI, met 130 pk op een vlieggewicht van 860 kilo, moest je lef hebben.

Helemaal omdat Peugeot het origineel nooit evenaarde. De GTI- of GTI-achtige modellen van de 205-opvolgers 206 en 207 werden zwaarder en zwaarder en stilistisch gingen ze er hard op achteruit. De nieuwe 208 GTI 30th Edition, waarmee Peugeot de dertigste verjaardag van de GTI viert, gaat in de goede zin des woords terug naar af.

Oftewel, zoals Peugeot zelf zegt: The Legend Returns
https://www.youtube.com/watch?v=9zTheyLIvRc

Om te stelen

Hoog vermogen, 208 pk, laag gewicht; 1.135 kilo is naar de maatstaven van nu bescheiden. Natuurlijk heeft hij een handbak, meteen zijn enige verbeterpunt. Hij schakelt wat slapjes. Verder is hij om te stelen.

Met een prijs van 30.208 euro is hij 3.500 euro duurder dan de gewone 208 GTI. Veel geld voor een luttele 8 pk en 25 Newtonmeter koppel extra, ware het niet dat de Peugeot-ingenieurs stevig aan het onderstel hebben gesleuteld. De 30th Edition werd een centimeter verlaagd, kreeg grotere schijfremmen, voor en achter werd de spoorbreedte vergroot.

Voor de amateurcoureur is het fijn te weten dat het stabiliteitssysteem en de tractiecontrole in riskante situaties later ingrijpen, waardoor ervaren rijders net dat stapje verder kunnen gaan zonder de doodsklokken te horen luiden. Verder is hij puur en simpel. Ik tref geen knoppen aan voor sportstanden of adaptieve dempers. Mooi zo.

Puberdecoratie

Voor deze auto moet je niet te oud zijn. Binnen is het puberdecoratie. Hoogte- of dieptepunten zijn de rode neonkermisrandjes rond de units voor toerenteller en snelheidsmeter, de aluminium pookknop, de belachelijk overgeproportioneerde maar perfect zittende kuipstoelen en de bespottelijke dubbele uitlaat. Pijnlijk is de tweekleurige buitenkant. Maar die coupe franche geheten oorlogstooi, voor 950 euro een van de weinige extra’s, wordt beslist de favoriete kleurcombinatie voor verzamelaars. Zo’n auto hoort een beetje voos te zijn.

Screenshot Peugeot

Screenshot Peugeot

De hysterie van de turboloze motor

De turbomotoren waarmee veel GTI’s, ook deze, tegenwoordig rondrijden hebben een kwaliteit die door hun doelgroep op puur emotionele gronden als een minpunt wordt gezien. Door hun enorme trekkracht bij lage toerentallen missen ze de hysterie van de turboloze hogetoerenmotor die de 205-rijder zo aansprak. Ze presteren met het haast kunstmatige gemak dat de rijsensatie negatief beïnvloedt.

Maar deze 208 reageert juist ontzettend fel en scherp op het gaspedaal, terwijl je er dankzij een behoorlijk veercomfort ook normaal mee kunt rijden. En waar zo’n monsterlijke 911 in dit overvolle miniland als een olifant door een porseleinkast dendert, is deze opdonder op Nederlandse schaal nog net leuk.