Nu hip in New York, straks drink jij dit op weg naar je werk

Foto Flickr.com/yourdon

New Yorkers zijn dol op eten én eethypes. Geen geschiktere plek dus om een aantal van de nieuwere, zogenaamd vreselijk gezonde trends op voedselgebied te proberen. Een ding valt op: kauwen is niet nodig, alles is vloeibaar.

Onze correspondent Anke Meijer proeft vast voor.

Hartige Yoghurt

Waar gehaald: Murray’s Cheese in Grand Central, de yoghurtlijn is van Blue Hill.
Prijs: €2,75 per bekertje
De hype: Yoghurt is gezond, groenten zijn gezond, dus moet de combinatie ook gezond zijn. Een beter alternatief dan de met suiker gezoete toetjes in de schappen.

yoghurt

Hoe smaakt het? Het grote probleem van hartige yoghurt lijkt te zijn het juiste tijdstip te vinden het te eten. Geen ontbijt, geen toetje. Na de lunch dan maar. We proberen de bieten- en pastinaakyoghurt, de laatste is volgens de verpakking de ‘zoetste van de Blue Hill yoghurt’. Toch valt die zoetheid vies tegen bij de eerste hap. Vooral omdat het spul eruitziet als vanillevla maar smaakt naar, tja, pastinaak. Iets wat bij de vierde hap nog steeds voor een verwrongen mond (en een innerlijke ‘yuk!’) zorgt.

Limonade en sap met geactiveerde houtskool

Waar gehaald: Juice Generation, Bedford Avenue, Brooklyn.
Prijs: €9,16 voor 472 ml
De hype: Geactiveerde houtskool (ofwel vloeibaar gemaakte houtskool) moet een fantastische natuurlijke ontgifter zijn. In ziekenhuizen wordt het zelfs gebruikt wanneer iemand echt is vergiftigd.

Hoe smaakt het? Het meest vreemde aan de limonade die wij nemen, is de kleur: zwart als de nacht. Het is misschien wel het enige waarneembare kenmerk van het exotische ingrediënt want verder smaakt het spul gewoon naar een frisse citroenlimonade. De twee theelepels houtskool, in dit geval gemaakt van verwarmde kokosnootschillen, moeten goed zijn voor huid, spijsvertering en een frisse adem. En het zou het lijf bij een kater oppeppen.

Bone Broth

Waar gehaald: Brodo, afhaalluik bij restaurant Hearth, 1st avenue, Manhattan.
Prijs: €8,00 voor een medium beker met gember en kurkuma
De hype: De vitaminen en mineralen die uit de botten worden getrokken, zouden goed zijn voor het immuunsysteem, glanzend haar, een betere huid en zorgen voor minder last van darmen en gewrichten.

Hoe smaakt het? Er is keus uit drie verschillende varianten (Hearth, Organic Chicken en Gingered Grass-Fed Beef) en de goedkoopste beker is 4 dollar. Naast dat het ietwat vreemd is om hartige bouillon te drinken uit een koffiebeker, is de Bone Broth aangenaam warm, smaakvol en voedzaam op een wat guurdere lentedag. Wereldschokkend is het alleen niet – oma’s maken dit spul al eeuwen.

Bulletproof Coffee / Crack Coffee

Waar gehaald: Hu Kitchen, 5th avenue, Manhattan.
Prijs: €3,22 voor een medium beker
De hype: Ondanks – of dankzij – de fikse klont boter in deze koffie, moet Bulletproof Coffee de drinker slanker maken en urenlange mentale helderheid geven.

Hoe smaakt het? Crack Coffee doet z’n naam geen eer aan. De ongeschreven regel dat boter altijd alles lekkerder maakt, gaat in dit geval niet op. De koffie smaakt naar een slappe latte. Wel bijzonder zijn de lippen na het drinken: glanzend en vettig alsof er lippenbalsem op zit.

Matcha Tea

Waar gehaald: MatchaBar, Wythe Avenue, Brooklyn.
Prijs: €2,75 voor een kleine beker Matcha, €4,45 voor een Matcha Chai
De hype: Matcha - groene thee moet kalm en alert maken (dankzij de L-theanine) - is goed voor weerstand (het zit vol antioxidanten) en geeft de cafeïne per kopje niet in één keer maar verspreid over uren af.

Hoe smaakt het? Deze haast romige thee gemaakt van fijngemalen blaadjes (die je dus opdrinkt), is afgelopen maanden door de hippe, gezondheidsminnende jonge mensen van New York omarmd. Niet zonder reden. Als één van de food hypes hier terecht is, dan is het deze. Matcha proeft als de groene thee die je bij je sushi krijgt (maar dan zonder de wrange nasmaak) en een vleugje spinazie. En je krijgt er ook nog eens een frisse adem van – what’s not to like?