Comeback AutoRAI succesvol: ruim 7 procent meer bezoekers

Een bezoeker kijkt in een Volvo tijdens de officiële opening van de AutoRAI. Foto: ANP / Remko de Waal

De terugkeer van de AutoRAI is succesvol verlopen. De autobeurs trok dit jaar 291.717 bezoekers, ruim 7 procent meer dan tijdens de vorige editie in 2011 ondanks dat de beurs een dag korter duurde. Dat maakten de organisatoren vandaag op de slotdag bekend.

De sinds 1899 georganiseerde tweejaarlijkse beurs ging in 2013 niet door wegens de crisis in de sector. Te weinig merken hadden toen interesse om mee te doen.

Volgens de organisatoren gebruikte bijna de helft van de bezoekers de beurs om zich te oriënteren op een nieuwe auto. Gemiddeld bleven de autoliefhebbers iets meer dan vierenhalf uur op de beurs.

Bas van Putten schreef voorafgaand aan de beurs in NRC Handelsblad:

“De branche kan wel een opsteker gebruiken. Het aantal verkochte auto’s in Nederland steeg in het eerste kwartaal met 2,9 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014, de toestand van de automarkt blijft deplorabel – lege bedrijfspanden op voormalige autoboulevards getuigen ervan. In 2011 werden nog 555.000 auto’s verkocht, vorig jaar 387.552.”

Door het succes van de editie dit jaar, heeft de organisatie de 60ste editie alvast in de agenda gezet: van 30 maart tot en met 9 april 2017.

Bekijk op NRC Q de AutoRAI in beeld: De belangrijkste vraag: wat past er in de achterbak?.