Zingende miljonairs zien hun Spotify-alternatief nu al floppen

De streamingdienst Tidal van de Amerikaanse rapper en ondernemer Jay-Z, die eind maart met een aantrekkelijke sterrencast werd gepresenteerd als concurrent van Spotify, lijkt een flop. Na een notering in de toptwintig van meest gedownloade apps op de iPhone valt Tidal nu buiten de top 700.

De interesse voor muziekabonnementen groeit wel, vooral dankzij Pandora en Spotify, die respectievelijk op de derde en vierde plek staan. In Nederland luisteren 4,6 miljoen mensen naar muziekdiensten als Spotify en Deezer.

Tidal zegt meer te betalen aan artiesten, die van andere streamingdiensten een „fooi” zouden krijgen. Tidal biedt als optie betere geluidskwaliteit maar kost daardoor twee keer zoveel als Spotify.

Bijna een maand na de lancering is er bij het publiek weinig te merken van sympathie voor supersterren als Beyoncé , Madonna, Rihanna, Alicia Keys, Arcade Fire, Daft Punk en Kanye West die nog een beetje meer willen verdienen.

Deze club van één procent, de ‘Tidal16’ met zijn zestien beroemde eigenaren, levert weinig op voor kleinere en onbekendere artiesten. Marcus Mumford van de band Mumford And Sons hekelde het ‘tribale’ van Tidal. Ben Gibbard, frontman van Death Cab for Cutie, zei dat Jay-Z niets doet voor kleine artiesten. „Het is een club van miljonairs die klaagt over hun tekort aan inkomsten.”

Zangeres Lily Allen zei dat Tidals exclusieve content muziekpiraterij in de hand werkt: consumenten gaan dan toch op zoek naar illegale bronnen.

Tidal schermt met de exclusieve muziek van grote namen. Onlangs lanceerden Beyoncé en Rihanna er nieuwe nummers. Taylor Swift, vorig jaar ontevreden vertrokken bij Spotify, is er exclusief te beluisteren. Maar de meeste namen zijn nog gewoon bij concurrerende muziekdiensten te vinden. Meestal bepaalt de platenmaatschappij op welke streamingdienst een artiest te horen is, niet de artiest zelf.

Swift hekelde het ‘freemium’ (free én premium) model van Spotify. De Zweedse muziekdienst wil piraterij uitbannen door gratis muziek van advertenties te voorzien en gebruikers te lokken naar een betaalde variant.