Heineken is boos, waarom is Primark zo goedkoop?

Foto ANP

Had je deze week geen tijd al onze verhalen te lezen en films te bekijken? Dit is onze selectie van de beste producties, speciaal voor het weekend.

1. Hoe kan het toch dat Primark zó goedkoop is? Als het zo weinig kost, dan zal er wel iets niet kloppen. Toch? Nee, zegt de man die bij de keten over ethiek gaat. Slim en groot inkopen, geen reclame: dat is de truc.

2. En goedkope arbeid, maar daar is het bedrijf dan toch weer iets minder open over. Zo vermeldt het niet volledig hoeveel mensen er jaarlijks overlijden gedurende het werk. Iets dat beursgenoteerde bedrijven als Heineken wél doen.

3. De bierbrouwer heeft een ander probleem: Indonesië. Bintang, het populairste bier van het land en eigendom van Heineken, mag ineens op een stuk minder plekken verkocht worden. (Net als ander bier, overigens.) En dat terwijl Indonesië een veelbelovende groeimarkt is voor het bedrijf.

4. Nog één keer Heineken dan. Dat organiseerde deze week ook de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Al kan je het beter een show noemen, ontdekten Bo&Caro. Met een akte over een bonus van twee miljoen.

5. Er waren meer aandeelhoudersvergaderingen en kwartaalcijfers deze week. Zoals die van Acomo, een van de oudste en misschien wel onbekendste bedrijven aan de Amsterdamse beurs. Toch importeert het zo’n beetje jouw hele ontbijt: thee, muesli, zaden, noten.

6. Bij PepsiCo - van de cola, inderdaad - was het voor het eerst in twee jaar rustig, bij de presentatie van de kwartaalcijfers. En dat komt door deze man. Ontmoet de belegger die elk bedrijf vreest.

7. En dan waren er nog modereus Moncler (moet het zich zorgen maken over de foute types in hun jassen met bontkragen?), sportmerk UnderArmour (bekijk in onze video hoe ze Europa willen veroveren), en L’Oréal (dat nu een make-upapp heeft, ook geschikt voor mannen).

8. De incompetente, lakse collega die altijd meteen in de verdediging schiet - we kennen hem/haar allemaal. Maar zelf? Nee, zelf zijn we natuurlijk zo niet. Waarom denken we dat?

9. Gelukkig zijn er ook (heel erg) leuke collega’s, ondervond de directeur van Dirk van den Broek. Hij is inmiddels twaalf jaar met zijn kantoorromance getrouwd.