De topman van Schiphol vindt zijn hoge salaris wel terecht

Foto Robin Utrecht

Jos Nijhuis, bestuursvoorzitter van Schiphol, vindt zijn salaris van in totaal 900.000 euro gerechtvaardigd.

“Ik kan mijn salaris uitstekend voor mezelf verantwoorden. Ik vind het geen exorbitante beloning.”

Dat zegt hij vandaag in een interview in NRC Handelsblad. De topman van Schiphol reageerde nog niet eerder op de ophef die vorige week ontstond over de bonus die hij in 2014 ontving.

Oude regeling

Naast zijn vaste salaris van 389.000 euro en overige beloningen (pensioen, sociale lasten) van 145.000 euro ontving Nijhuis een bonus van 369.000 euro, 95 procent van het vaste salaris. In het nieuwe beloningsbeleid van het ministerie van Financiën, voor 70 procent eigenaar van Schiphol, geldt een maximum van 20 procent variabel inkomen.

Nijhuis valt nog onder het oude regime omdat zijn arbeidsovereenkomst eerder werd gesloten. Op de inkomensranglijst van bestuurders van staatsdeelnemingen staat Nijhuis met zijn totale beloning op de tweede plaats, meteen na Gerrit Zalm van ABN Amro.

Een terechte bonus…

Volgens Nijhuis is zijn beloning gerechtvaardigd vanwege de complexiteit en de commerciële aspecten van het leiden van Schiphol – bijvoorbeeld het beheer van vastgoed en winkels. Het aantal werknemers in dienst van Schiphol zelf is relatief bescheiden: 2.000.

Toch begrijpt Nijhuis wel dat minister Dijsselbloem van Financiën vorige week zei dat de balans tussen zijn vaste en variabele inkomen “niet goed” is. Nijhuis:

“Hij moet zich natuurlijk in het politiek speelveld verantwoorden. Ik begrijp dat wel. Hij moet reageren op het maatschappelijke sentiment. Dat is zijn rol, zijn verantwoordelijkheid.”

…maar wat minder is ook goed

Nijhuis accepteert dat hij vanaf 2017 aanzienlijk minder zal gaan verdienen (maximaal 487.000 euro), mocht de raad van commissarissen hem benoemen voor een volgende termijn.

“Daar heb ik vrede mee.”

Ook over het uitstellen van uitbreidingsplannen van Schiphol ontstond deze week politieke ophef. Volgens Nijhuis is dat het gevolg van een misverstand.

“Kamerleden laten zich te makkelijk leiden door berichten in de pers.”

Meer passagiers

In plaats van een een uitbreiding met één pier heeft Schiphol besloten om veel meer faciliteiten bij te gaan bouwen, uitgaande van een groei van het aantal passagiers van 55 miljoen nu naar 65 miljoen per jaar in 2022.

Die grootschalige uitbreiding moet nog worden goedgekeurd door de raad van commissarissen en het ministerie van Financiën en moet gereed zijn in 2022.

Lees het hele interview in NRC Weekend