Verwoeste Stad verdient meer

NRC toetst wekelijks waaraan de gemeente belastinggeld spendeert. Vandaag: het Stadsarchief betaalde 67.200 euro voor een game die de werkelijkheid van de verwoeste stad na het bombardement van 14 mei 1940 nabootst.

1 Wat was het plan

De afdeling onderwijs van het Stadsarchief van de gemeente Rotterdam liet een driedimensionaal computerspel bouwen dat de verwoesting van de stad uitbeeldt als gevolg van de bombardementen door Duitse vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog. Het is bedoeld voor leerlingen van de groepen 7 en 8 van Rotterdamse basisscholen. Ze kunnen door de stad wandelen en punten verdienen door vragen over de gebeurtenissen van die tijd te beantwoorden. Zoals: hoeveel Rotterdammers werden er dakloos na het bombardement? Antwoord: 80.000. Doel is dat de kinderen de geschiedenis van hun eigen stad leren kennen.

2 Wat kostte het?

Het Stadsarchief kocht twee laptops en een pc voor bij elkaar 2.000 euro, plus software zoals Unity om de driedimensionale beelden voor de game te maken. Die kostte 4.000 euro. Maar het meest kostten de makers: 30 studenten aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Zij werkten er in ploegen van tien elk een half jaar aan en bouwden de stad virtueel na. Ze bekeken duizenden oude foto’s uit het archief. Per maand kregen ze een vergoeding van 340 euro per persoon, 61.200 euro voor alle studenten bij elkaar, zegt projectleider Mies Langelaar bij het Stadsarchief.

3 Wat levert het op?

De game verbeeldt hoe de stad er vlak voor en vlak na het bombardement van 1940 uitzag. Delen van het centrum en het noorden van Rotterdam stonden in lichterlaaie. Lang niet alleen kinderen op basisscholen zoeken de game op om virtueel door de met puin en as bezaaide straten te wandelen, zoals de Boompjes. Het zijn ook de alleroudste Rotterdammers die op de computersimulatie afkomen. Dat bleek vorig jaar tijdens de presentatie van de eerste versie van het spel op het stadhuis. Ook bij de presentatie tijdens de Museumnacht van de definitieve versie, die 29 april online komt, doken ze erop. Velen van hen hebben nog maar weinig familie en vrienden over met wie ze hun herinneringen kunnen delen. Door de game kunnen ze hun kleinkinderen meenemen naar de huizen en straten die ze in de oorlog verloren zijn.

4 Oordeel

Hoewel de game jong en oud fascineert, is 67.200 euro veel geld. De vraag is dus niet alleen of het spel doet waarvoor het bedoeld is – dat doet het – maar ook of het nóg beter kan. En dat kán, oordeelt Jan Pieter van Seventer, die gamebouwer was en nu directeur is van Dutch Game Garden, een platform voor game start-ups. „De belichting kan beter. De straten zijn erg donker.” En verder is het spel alleen te vinden via de website van het Stadsarchief met een linkje naar twee aparte bestanden die je moet downloaden en installeren. Daardoor zien maar weinig mensen het, schat Van Seventer. „Jammer, want er is veel geld geïnvesteerd in deze bijzondere game. Het Stadsarchief moet op zijn minst een aparte Facebook-pagina aanmaken met een fatsoenlijke download-link, drie filmpjes over het spel en een goede uitleg. Dat is het waard en kost weinig!”

Oordeel: het Stadsarchief heeft het geld prima besteed. Tip van de gamespecialist: Laat een gelikte website voor De Verwoeste Stad maken en presenteer de game aan het grote publiek.