Telegraaf moet ingrijpen

TMG-topman Van der Snoek ontkent ontslagen, maar benadrukt zorgelijke cijfers

Mediagroep TMG leed vorig jaar 34 miljoen euro verlies. Topman Van der Snoek: „Hoe langer we het uitstellen, hoe harder we moeten ingrijpen.” Foto KOEN VAN WEEL/ANP

Elk jaar stelt een aandeelhouder van de Telegraaf Media Groep (TMG) dezelfde vraag tijdens de jaarvergadering: kan De Telegraaf niet vaker positief nieuws op de voorpagina zetten? Dat is goed voor het land en de economische groei.

En elk jaar geeft de bestuursvoorzitter van TMG hetzelfde antwoord. Wij gaan niet over de inhoud van de krant. Geert-Jan van der Snoek, nu één jaar topman van TMG, deed gisteren hetzelfde. „De redactie is volstrekt onafhankelijk. Dat is een belangrijk gegeven in de media tegenwoordig.”

Toch is het juist die onafhankelijkheid waarover redacteuren van De Telegraaf en hun collega’s van het Noord-Hollands Dagblad en de andere regiokranten van TMG zich zorgen maken. Zij keren zich tegen de op het oog ingrijpende plannen met hun titels.

De Telegraaf zou moeten worden gesplitst in deelmerken: Financiële Telegraaf, Telesport, Vrouw, Privé, et cetera. En de regionale kranten zouden eigen hoofdredacteuren terugkrijgen – nu is er één algemeen hoofdredacteur voor de vier titels. En die zouden wel onder de uitgever worden geplaatst.

Tijdens een redactievergadering kwamen de zorgen maandag tot een uitbarsting. Een grote meerderheid van de journalisten stemde tegen het opsplitsen. De Telegraaf is ‘ondeelbaar’, aldus de redactie in een motie. Hoofdredacteur Sjuul Paradijs zou nu slaande ruzie hebben met TMG-veteraan en uitgever Harry de Wit.

Kop koffie

Maar ligt er eigenlijk een plan om De Telegraaf op te knippen? Dat wilden de aandeelhouders gisteren ook graag weten. „Wij willen duidelijkheid na alle roddels”, zei de vertegenwoordiger van de Vereniging van Effectenbezitters tijdens de vergadering.

Nee, zei Van der Snoek. „We willen de bekende merken die wij hebben versterken, die benutten we nu nog onvoldoende. Maar hoe we dat precies moeten doen, daarover zijn wij nu in overleg.” De motie van de redactie volgde op een eerste overleg vorige week tussen de uitgever en redactieraad. „Een motie na één kop koffie”, zei Van der Snoek. „Er is geen ruzie.”

Dat neemt niet weg dat er iets moet gebeuren bij de krant, aldus Van der Snoek. „2014 was geen best jaar.” De omzet uit papieren advertenties bijvoorbeeld daalde 20 procent. TMG leed 34 miljoen verlies. „Hoe langer we maatregelen uitstellen, hoe harder we moeten ingrijpen.” Hij ontkent dat er veertig redactionele banen moeten verdwijnen. „Zover zijn we nog niet.”

In een interview citeerde Van der Snoek gisteren uit een onderzoek naar het imago van De Telegraaf, van begin februari, vier maanden nadat de krant overging op het tabloidformaat. „Zeker 40 procent van de abonnees is niet tevreden met de vormgeving. Ze vinden het rommelig, de koppen zijn te groot en staan niet altijd in verhouding tot het belang van het nieuws.” Hij zegt dat de uitgever sinds februari wacht op een reactie van de hoofdredactie.

Digitale Metro

De TMG-top geeft komende week uitleg aan de redactie over de financiële situatie van De Telegraaf. De omzet daalt hard, maar de krant draagt nog steeds bij aan het brutoresultaat. TMG’s tweede landelijke titel daarentegen, Metro, kost alleen maar geld en de omzet daalt. Nog geen reden voor Van der Snoek om de gratis krant te staken. „Metro is een sterk merk. Maar we moeten die waarde beter benutten. Wat willen de klanten? Dat is de belangrijkste vraag.” Hij sluit een louter digitale Metro niet uit.

Ook weblog GeenStijl en advertentiesite Speurders.nl maken verlies. Maar TMG stoot deze digitale activiteiten niet af. TMG en grootaandeelhouder Dasym (van investeerder Frank Botman) maakten deze week bekend dat ze een investeringsfonds willen beginnen voor digitale activiteiten. Het gerucht ging dat ze GeenStijl en Speurders hierin wilden stoppen. Nee, zei Van der Snoek: „Er zijn geen plannen om bestaande onderdelen te verkopen aan Dasym.” Het eerste nieuwe initiatief is een online-tv-kanaal voor sport. Dat moet zowel een themakanaal worden met programma’s in een loop als een videodienst om wedstrijden en hoogtepunten terug te kijken on demand, op verzoek. TMG wil sportrechten kopen, maar niet van (dure) populaire sporten.

Opvallend was dat Dasym zich gisteren geheel van stemming onthield. Botman, niet aanwezig, stemde blanco over de herbenoeming van president-commissaris Michel Boersma. Die reageerde verrast, net als de andere grootaandeelhouder, de familie Van Puijenbroek. Van der Snoek vindt de situatie niet verontrustend. „Het zou erger zijn als een aandeelhouder nu eens vóór en dan weer tegen zou stemmen.” Botman zegt vanuit Argentinië dat Dasym alleen voor of tegen stemt als het agendapunt relevant is en Dasym een doorslaggevende stem zouden hebben. Hij wil niet ingaan op de discussie tussen uitgever en redactie van De Telegraaf.