Lekker hoor, yoghurt met pastinaak

Een New Yorkse voedseltrend was de cronut, de mix tussen een donut en een croissant. Nu vind je die ook hier in de supermarkt. Worden dit de nieuwe trends?

Matcha Tea: thee met fijngemalen bladeren

New Yorkers zijn dol op eten én eethypes. Geen geschiktere plek dus om een aantal van de nieuwere, zogenaamd vreselijk gezonde trends op voedselgebied te proberen. Van bottenbouillon tot koffie met een klont boter: kauwen is niet nodig, alles is vloeibaar.

Hartige Yoghurt

Waar gehaald: Murray’s Cheese in Grand Central, de yoghurtlijn is van Blue Hill. Prijs: €2,75 per bekertje

De hype: Yoghurt is gezond, groenten zijn gezond, dus moet de combinatie ook gezond zijn. Een beter alternatief dan de met suiker gezoete toetjes in de schappen.

Hoe smaakt het? Het grote probleem van hartige yoghurt lijkt het juiste tijdstip te vinden om het te eten. Geen ontbijt, geen toetje. Na de lunch dan maar. We proberen de bieten- en pastinaakyoghurt, de laatste is volgens de verpakking de ‘zoetste van de Blue Hill yoghurt’ omdat het z’n suiker haalt uit de pastinaak. Toch valt die zoetheid vies tegen bij de eerste hap, vooral omdat het spul eruitziet als vanillevla maar smaakt naar, tja, pastinaak. Iets wat bij de vierde hap nog steeds voor een verwrongen mond (en een innerlijke ‘yuk!’) zorgt.

Limonade en sap met geactiveerde houtskool

Waar gehaald: Juice Generation, Bedford Avenue, Brooklyn. Prijs: €9,16 voor 472 ml

De hype:Geactiveerde houtskool (activated charcoal, ofwel vloeibaar gemaakte houtskool) moet een fantastische natuurlijke ontgifter zijn. In ziekenhuizen wordt het zelfs gebruikt wanneer iemand echt is vergiftigd.

Hoe smaakt het? Het meest vreemde aan de limonade die wij nemen, is de kleur: zwart als de nacht. Het is misschien wel het enige waarneembare kenmerk van het exotische ingrediënt want verder smaakt het spul gewoon naar een frisse citroenlimonade. Al is dat vast niet de reden dat de ‘activated’-sappenlijn momenteel de best verkopende van de Juice Generation-keten in New York is. De twee theelepels houtskool, in dit geval gemaakt van verwarmde kokosnootschillen, moeten goed zijn voor huid, spijsvertering, frisse adem en het lijf bij een kater oppeppen.

Bone Broth (ofwel bottenbouillon)

Waar gehaald: Brodo, afhaalluik bij restaurant Hearth,1st avenue, Manhattan. Prijs: €8,00 voor een medium beker met gember en kurkuma

De hype: De vitaminen en mineralen die uit de botten worden getrokken, moeten goed zijn voor het immuunsysteem, glanzend haar, een betere huid en zorgen voor minder last van darmen en gewrichten.

Hoe smaakt het? Deze bouillon komt in drie verschillende varianten (Hearth, Organic Chicken en Gingered Grass-Fed Beef) en de goedkoopste beker is 4 dollar. Naast dat het ietwat vreemd is om hartige bouillon te drinken uit een koffiebeker, is de Bone Broth aangenaam warm, smaakvol en voedzaam op een wat guurdere lentedag. Wereldschokkend is het alleen niet – oma’s maken dit spul al eeuwen.

Bulletproof Coffee / Crack Coffee

Waar gehaald: Hu Kitchen, 5th avenue, Manhattan.

Prijs: €3,22 voor een medium beker

De hype: Ondanks – of dankzij – de fikse klont (grass-fed) boter in deze koffie, moet Bulletproof Coffee de drinker slanker maken (door middel van zogenaamde ketose) en urenlange mentale helderheid geven.

Hoe smaakt het? Crack Coffee doet z’n naam geen eer aan. De ongeschreven regel dat boter altijd alles lekkerder maakt, gaat in dit geval niet op. De koffie smaakt naar een slappe latte. Wel bijzonder zijn de lippen na het drinken: glanzend en vettig alsof er lippenbalsem op zit.

Matcha Tea

Waar gehaald: MatchaBar, Wythe Avenue, Brooklyn.

Prijs: €2,75 voor een kleine beker Matcha, €4,45 voor een Matcha Chai

De hype: Matcha, groene thee gemaakt van fijngemalen bladeren, moet kalm en alert maken (dankzij de L-theïne), is goed voor weerstand (het zit vol antioxidanten) en geeft de (70 tot 80 milligram) cafeïne per kopje niet in één keer maar verspreid over uren af.

Hoe smaakt het? Deze haast romige thee gemaakt van fijngemalen blaadjes (die je dus opdrinkt), is afgelopen maanden door de hippe, gezondheidsminnende jonge mensen van New York omarmd. Niet zonder reden. Als één van de food hypes op deze pagina terecht is, dan is het deze. De chai is wellicht wat smaakvoller dan de normale matcha, maar ook puur is-ie prima te drinken. Matcha proeft naar de groene thee die je bij je sushi krijgt (maar dan zonder de wrange nasmaak) en een vleugje spinazie. Een gezond alternatief voor koffie dus waar je ook nog eens een frisse adem van krijgt – what’s not to like?