De Apple Watch loopt nu al achter

Vanaf vandaag is de Apple Watch te koop. Maar de lancering van het belangrijkste Appleproduct in jaren is een logistieke chaos. Wat gaat er mis?

Illustratie David Gall

Langskomen om Die Uhr uit te proberen, dat is geen probleem. De Apple Store aan de Grosse Bockenheimer Strasse in Frankfurt heeft alle ruimte om een demosessie in te plannen met de Apple Watch, het slimme horloge dat het Amerikaanse techbedrijf met veel bombarie aankondigde.

Je moet er voor naar Duitsland, Frankrijk of Groot-Brittannië, want in Nederland is ie niet te koop. Eigenlijk is de Apple Watch vrijwel nergens te koop, terwijl hij vanaf vandaag wel geleverd zou moeten worden.

Apple worstelt met de logistieke veranderingen die nodig zijn om horloges op zo’n grote schaal te distribueren. De voorverkoop van de Watch begon op 10 april; de beloofde leverdatum van 24 april geldt voor een klein aantal klanten. De meeste mensen moeten maanden wachten tot de gadget wordt thuisbezorgd. Dat is een domper op Apples grootste productintroductie sinds tijden – de Watch is het eerste nieuwe product sinds de iPad.

Het Apple-horloge ligt wel in de winkels, maar is daar niet te koop. Wie 400 euro wil uitgeven (of 17.000 euro, voor de duurste editie) moet ’m op internet bestellen en aanschuiven in de rij.

Een beetje uitverkocht zijn is goed; dat stimuleert gretigheid bij klanten. Maar niet of veel te laat leveren is slecht voor de verkoopcijfers. Apple-fans, die gewend zijn in de rij te staan voor nieuwe gadgets, raken in de war omdat het horloge bij sommige modewinkels wel weer leverbaar is, zij het zeer beperkt.

Angela Ahrendts, de baas over de Apple Stores, stuurde deze week een wat ongemakkelijke video naar haar winkelmedewerkers. Ahrendts, in 2013 overgestapt van modemerk Burberry naar Apple, wil de strategie achter de onlineverkoop uitleggen maar lijkt eerder haar excuses aan te bieden voor de chaotische introductie: „We weten dat jullie overstelpt worden met vragen. De Watch is niet alleen een nieuw product maar ook een nieuwe categorie. Het was geen makkelijke beslissing. Het is een nieuwe, unieke manier om producten te verkopen. Maar het duurt niet eeuwig.”

Waarom koos Apple voor deze verkoopmethode? Het techbedrijf wil niet elke winkel hoeven te bevoorraden met tientallen verschillende bandjes en horloges. Apple verkoopt een handvol verschillende computers en telefoons, maar om een hightech modemerk te zijn is one size fits all niet voldoende.

De smartwatch is een prille productcategorie, waar de meeste consumenten niet warm of koud van worden. Toch lijkt Apple de belangstelling onderschat te hebben. Het is onduidelijk hoeveel horloges in de voorverkoop verkocht zijn. De schattingen lopen uiteen van 1 tot 3 miljoen – „meer dan alle Android-horloges tot nu toe”, denken analisten.

In de Apple Store in Frankfurt blijkt een afspraak voor Die Uhr overbodig. De meeste klanten lopen de tafel met horloges straal voorbij, al staan twee medewerkers te popelen om je alle varianten en bandjes uit te laten proberen.

En het horloge zelf? Mwah. Zo in de winkel, met louter standaardapps, weet de Watch geen onuitwisbare indruk te maken. Voor een serieus oordeel is het wachten tot ze echt leverbaar zijn, zowel de horloges als de apps.