Waarom vermeldt Heineken hoeveel werknemers overleden, en H&M niet?

Foto iStock

Bier brouwen, is dat nou een gevaarlijk beroep? Het aantal werknemers dat overlijdt tijdens werk voor Heineken is te lezen in het openbare duurzaamheidsrapport van het biermerk, dat vandaag de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering organiseert. Vijftien werknemers overleden vorig jaar. Is dat veel of weinig, waar overlijden ze aan? En waarom meldt Heineken dit eigenlijk?

Vijf vragen over de dodelijke ongevallen.

1. Vijftien, is dat veel?

Een “onacceptabel” aantal, zo staat in het laatste rapport. Het ging om vier werknemers van Heineken zelf en elf werknemers van bedrijven die in opdracht van de bierbrouwer werkten.

Jaarlijks overlijden er volgens de International Labour Organisation (ILO) wereldwijd iets meer dan 300.000 mensen door een ongeluk tijdens hun werk.

Ter vergelijking de cijfers van de vier grootste bierbrouwers: AB Inbev (459 miljoen hectoliter bier in 2014), SAB Miller (245 miljoen hectoliter), Heineken (181,3 miljoen hectoliter) en Carlsberg (134,5 miljoen hectoliter).

Voor het laatste jaar waar alle gegevens over bekend zijn (2013), geldt: hoe meer bier er gebrouwen wordt, hoe meer fatale ongevallen. Carlsberg rapporteert het minste aantal doden. Maar deze Deense brouwer kijkt, in tegenstelling tot de concurrenten, alleen naar de eigen werknemers en niet naar de bedrijven die in opdracht van Carlsberg werken.

En die piek bij Heineken in 2011? In Mexico vielen dat jaar zeventien doden.

2. Waar overlijden de werknemers aan?

Onder andere verkeersongevallen. En in Mexico - het land dat geteisterd wordt door drugsgeweld - gaat het voornamelijk om winkel- en transportovervallen. Alle zes de dodelijke berovingen bij Heineken vorig jaar vonden in dit Latijns-Amerikaanse land plaats.

De ongelukken in de fabrieken komen onder andere door een explosie (Heineken), beknelling in een machine (AB Inbev) en een aanrijding met een vorkheftruck (AB Inbev).

3. Waarom maakt Heineken de cijfers openbaar? Is dat verplicht?

Een bedrijfsongeval melden, is verplicht. Maar het openbaar maken niet.

Heineken volgt voor het duurzaamheidsrapport de richtlijnen van de Global Reporting Initiative (GRI), waarin onder andere het aantal dodelijke ongevallen genoemd wordt. Maar dat maakt het nog niet verplicht. Het biermerk streeft vooral “naar een hoog niveau van transparantie”, zo legt Michael Dickstein, Global Sustainable Development Director bij Heineken uit.

4. Hoeveel bedrijven zijn zo transparant?

Dat kan de GRI niet zeggen. Maar bijvoorbeeld in de kledingindustrie - twee jaar geleden nog opgeschrikt door de ramp in Bangladesh - meldt niet iedereen het aantal dodelijke ongevallen. Bij H&M behoort dit volgens een woordvoerder “niet tot de meest relevante criteria”:

“Voornamelijk omdat we geen fabrieken met zware machines hebben. En in 2014 hebben geen dodelijke ongelukken plaatsgevonden onder onze medewerkers.”

Associated British Foods, waar Primark onderdeel van is, meldt het wel: zes dodelijke ongelukken het afgelopen jaar. Maar in 2013 is slechts dit te lezen:

“As such, we deeply regret a total of six employee and contractor fatalities in Africa, China and South America in 2013.”

Daar staat Bangladesh niet tussen, dus hoeveel werknemers er precies bij de bevoorrader van Primark, op de tweede verdieping van het ingestorte Rana Plaza, zijn overleden, blijft achterwege.

5. De vier grootste brouwerijen publiceren wél het aantal dodelijke ongevallen. Zijn daar onderling afspraken over gemaakt?

“Nee!”, laat Michael Dickstein van Heineken per mail weten.

“We laten ons niet leiden door wat onze concurrenten op dit gebied doen.”

Heineken wil vooral het aantal naar nul zien te krijgen. Door veilig gedrag aan te moedigen, legt Dickstein uit.

“En in Mexico gaan we nog een stap verder. We geven bijvoorbeeld trainingen over hoe chauffeurs moeten handelen bij een aanval of een schietincident.”