Waarom het zo onrustig is bij De Telegraaf

Foto ANP

Een belangrijke dag voor de werknemers van De Telegraaf. Topman Geert-Jan van der Snoek van moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) geeft tijdens de aandeelhoudersvergadering vandaag tekst en uitleg over de nieuwe plannen voor het grootste dagblad van Nederland. En daarover is de afgelopen dagen flinke onrust ontstaan.

TMG wil de redactie opknippen, zo schrijven enkele media op basis van interne mails. De delen van de krant met een sterke naam – Privé, Telesport, De Financiële Telegraaf (DFT), Autovisie, Vrouw – zouden niet meer onder controle van de hoofdredactie vallen, zodat ze beter commercieel te exploiteren zijn.

Twitter avatar youpvanthek youp Gesodemieter binnen de gelederen van de Telegraaf.
Lijkt mij CHOCOLADELETTERNIEUWS.
Benieuwd wat ze vandaag schrijven.

De redactie is hier tegen. Maar volgens woordvoerder Jacqueline Hekkers van TMG is de directeur hoogstens bezig met “denkrichtingen” en praat hij daarover met de redactie. TMG wil zich gaan concentreren op de hoofdmerken en zal nog meer banen schrappen, maar het is nog te vroeg voor concrete plannen.

Het gaat dan ook niet goed met De Telegraaf. Zo daalt de oplage al jaren:

TMG wil, zo meldde het bedrijf gisteren, digitaal samenwerken met Dasym, het internetbedrijf van grootaandeelhouder Frank Botman. Het gaat om het uitbaten van de digitale titels die niet bij krantentitels horen, zoals Geenstijl en Speurders.nl.

Lezers lager opgeleid

De Telegraaf lijdt onder de malaise waar alle kranten onder lijden: weglopende lezers en adverteerders. De krant is extra kwetsbaar omdat die een lager opgeleid, armer publiek heeft, dat zich sneller van kranten afkeert en minder vertrouwd is met online media. De digitale oplage van De Telegraaf is gering. TMG heeft een eigen drukkerij, de papieren krant is de kurk waar alles op drijft; een grote digitale omslag is dus risicovol voor TMG.

En wordt geregeld verlies gemaakt:

Een positief puntje: het eerste kwartaal van 2015 ziet er iets beter uit. Dalende inkomsten, maar door te bezuinigen toch een stabiel, bescheiden bedrijfsresultaat van 0,8 miljoen euro. TMG bezuinigde vooral door tachtig banen te schrappen bij de regionale en lokale kranten, op de distributie van Metro en door de gratis krant Spits te schrappen.