Fietsen we in de toekomst met een veiligheidsgordel om?

Een Brit zegt de veiligste fiets ter wereld te hebben uitgevonden, met richtingaanwijzers en veiligheidsgordels.

De kooiconstructie rond de Babel Bike zou volgens Kees Bakker van fietsersbond ENFB heel goed als valbreker kunnen dienen.

Je rijdt op je fiets met een vierpuntsgordel om, rondom de zitting zijn beschermende stangen aangebracht, twee achteruitspiegels vergroten het uitzicht, een claxon vervangt de traditionele bel, remmen gebeurt met een hydraulisch systeem en bij het afslaan zet je met een knop je richtingaanwijzer aan. Dit is de Babel Bike, volgens de Engelse uitvinder Crispin Sinclair de veiligste fiets ter wereld. Sinclair zoekt momenteel via crowdfunding mensen die in zijn ontwerp willen investeren.

De fiets, die zowel als trapfiets als als e-bike leverbaar wordt, heeft ook verschillende luxesnufjes, zoals een smartphonehouder, een fietspomp en een anti-diefstalsysteem. Daar betaal je wat voor, de trapfiets zal rond de 2.800 euro kosten, een e-bike bijna 5.000 euro. Maar is het Engelse ontwerp wel echt veiliger dan een traditionele fiets?

Volgens Kees Bakker, die bij de fietsersbond ENFB onder de naam TestKees fietsen en fietsonderdelen uittest, is een aantal maatregelen ongetwijfeld positief voor de veiligheid, maar ze zijn niet heel erg uniek voor deze fiets. „Spiegels zou je natuurlijk ook op gewone fietsen kunnen plaatsen”, aldus Bakker. „Richtingaanwijzers zullen zeker de veiligheid verhogen, doordat je beide handen constant aan het stuur kunt houden, maar die kun je ook bij een reguliere fiets monteren.”

De aanwezige kooiconstructie zou volgens Bakker heel goed als valbreker kunnen dienen. Daar staat tegenover dat het gebruik van veiligheidsgordels in zijn ogen in veel gevallen averechts zal werken. „Doordat je zwaarder bent dan de fiets, bereik je vaak als eerste de grond, door de gordel zit je dan vast aan een onhandige fiets”, aldus Bakker. „Bovendien heb je zonder gordel meer mogelijkheden om je val te breken.” Bakker plaatst ook kanttekeningen bij de manier waarop de fietser op de Babel Bike moet plaatsnemen. In plaats van een rechte zithouding is in zijn ogen de wat meer gebogen traditionele zithouding of de ligfietshouding ergonomisch gezien beter.

De Amerikaan Kevin Krizek, die via de Radboud universiteit te Nijmegen onlangs tot fietshoogleraar is benoemd, noemt de kooiconstructie gunstig voor de veiligheid, maar niet zo relevant voor Nederland. Het fietsverkeer is hier al relatief veilig: in tegenstelling tot in andere landen vormen auto’s in de bebouwde kom hooguit een hinderlijke bijkomstigheid. De Babel Bike zal in ons land de veiligheid van fietsers dus weinig verbeteren. „Bovendien hebben Nederlanders een voorkeur voor de omafiets, waarbij mensen op een ontspannen manier naast elkaar kunnen fietsen”, aldus Krizek. „Dit is een kenmerkend onderdeel van de sociale cultuur die de Babel Bike niet zal veranderen.”

Voorlopig lijken investeerders ook nog twijfels te hebben over het ontwerp, woensdag hadden nog maar 13 mensen in de fiets met veiligheidsgordels geïnvesteerd.