Dit horrorsucces was een koopje

Ondanks het kleine budget zorgde de horrorfilm It Follows voor een ware hype in de Verenigde Staten. En dat is terecht: de angst in de film is echt angstaanjagend.

Zelden een film gezien waarvan de titel zo goed de lading dekte. In horrorfilm It Follows is er ‘iets’ wat de hoofdpersonen op de hielen zit. Het is een van de oudste angsten: je hebt het gevoel dat je achtervolgd wordt, maar je weet niet waardoor of door wie. Is het er wel? Of ben je bang voor je eigen angst?

‘It Follows’ is in twee woorden het verhaal van de film. Wat ‘het’ is, dat duurt een hele film om te ontrafelen, en misschien tot nog wel een beetje daarna. Want It Follows gaat niet alleen over jager en prooi, over achtervolgingswaan en een existentieel gevoel van onveiligheid, maar ook over oorzaak en gevolg en de vraag of je kunt weglopen voor je lot en anderen kan opzadelen met de gevolgen van je handelen. Naar goed horrorgebruik wordt aan het einde de mogelijkheid gesuggereerd van een vervolgfilm. ‘It Follows Too’. Griezel en gruwel is iets waar geen einde aan zit.

Regisseur en scenarioschrijver David Robert Mitchell laat geen tijd verloren gaan. Al in de openingsbeelden rent een meisje panisch het huis uit. Hij kent de wetten van het genre en bespeelt ze: in horrorfilms rennen meisjes altijd bij voorkeur in een zijden niemendalletje en op designerpumps, ook als ze voor hun leven vrezen. Maar haar angst is echt en angstaanjagend: dankzij de camera die als een geest door de ruimte zweeft, zit je ook als toeschouwer niet lekker in je stoel.

De setting van zijn film is een tienerwereld in de buitenwijken van Detroit, waar tieners doen wat ze overal doen: dromen, lezen, rondhangen, daten, erbij willen horen en hun eerste seksuele ervaringen hebben. Dat schimmenrijk tussen kindertijd en volwassenheid is in veel horrorfilms een bron van krachten tussen goed en kwaad. Seksualiteit en dood, eros en thanatos zijn al sinds de oude Grieken aan elkaar gekoppeld. En dat is precies het domein wat It Follows slim en innovatief bespeelt. De film presenteert angst als iets besmettelijks, iets viraals en maakt daarbij scherpzinnig gebruik van de puinhopen van post-9/11 Amerika en de dreiging van de volgende economische crisis. Locatie Detroit is daarbij cruciaal: een spookstad waarvan het centrum verboden terrein is. Met hoofdrollen voor de industriële soundtrack van Disasterpeace en knipogen naar de wereldliteratuur. Wie de verwijzingen naar de oude sciencefictionfilms op tv, Dostojevski’s De idioot en The Love Song of J. Alfred Prufrock van T.S. Eliot herkent, snapt dat het Mitchell niet alleen om de thrill gaat. Maar hij bespeelt hem fenomenaal. It Follows is een echte ‘urban legend’, een op vele manieren ‘elektrificerende’ film, die het genre nieuw leven inblaast en die je alleen met zweet in je handen kunt navertellen.