Die goedkope shirtjes worden nog steeds door rechteloze naaisters gemaakt

Wat gebeurde er terwijl je sliep in Azië? Onze correspondenten praten je bij.

Twee jaar nadat de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh instortte, waarbij 1.100 doden vielen, hebben fabriekswerkers nog steeds nauwelijks rechten. Pogingen vakbonden op te zetten stuiten in Bangladesh op verzet. Ondernemende fabrieksmedewerkers worden geïntimideerd en aangevallen. Dat schrijft de Financial Times vandaag.

Minder dan 10 procent van de 4.500 textielwerkers, die jaarlijks 24 miljard dollar aan goedkoper kleding (H&M, Primark, etc.) maken, zijn lid van een vakbond die voor hun rechten opkomt. Dat blijkt uit een rapport van Human Rights Watch.

De branchevereniging van textielfabrieken in Bangladesh weerspreekt dat er medewerkers nog steeds te weinig bescherming krijgen. Een bestuurder van de vereniging noemt de Rana Plaza-ramp een keerpunt.

China wil ook een duur elektrisch racemonster

Wat Tesla kan, kan ik ook. Dat moet Lu Qun, een Chinese zakenman, denken. Momenteel ontwikkelt hij een elektrische sportwagen waar Chinese rijken vanaf 2016 op zullen vallen omdat de auto én hard kan rijden en in het stopcontact kan. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Lu Qun is niet zo maar de eerste de beste fantast. Zijn CH -Auto Technology heeft al traditionele auto’s ontworpen voor Chinese autofabrikanten als Geely, Jiangling en Dongfeng.

Elektrische auto’s zijn aantrekkelijk omdat de Chinese overheid enorme subsidies aanbiedt voor de ontwikkeling in een poging de verstikkende luchtvervuiling in grote steden tegen te gaan.

De elektrische sportauto, genaamd Event! moet van nul naar 100 kilometer gaan in 4,6 seconden. De batterij moet een bereik hebben van 250 kilometer. Kosten? 700.000 Chinese yuan ofwel circa 110.000 euro.

Wat Alibaba is voor China, wil Snapdeal zijn voor India

Schrijven wij over een paar jaar over de enorme, baanbrekende beursgang van Snapdeal die alle records op de technologiebeurs van New York zal verbreken? Bewonderen wij massaal de branie en brille van Kunal Bahl, de oprichter van zo’n succesvol bedrijf en nog geen veertig? Wel als het aan Snapdeal ligt. Nikkei Asian Review heeft een interview met de man die mogelijk uitgroeit tot de Indiase tegenhanger van Jack Ma.

Snapdeal is al een groot bedrijf. Het internetbedrijf heeft 40 miljoen gebruikers die er producten kopen van honderdduizend verkopers. Een half jaar geleden investeerde de Japanse SoftBank 600 miljoen dollar in Snapdeal. Vorig jaar groeide het bedrijf met 500 procent. De omzet zou naar verluidt 2 miljard dollar bedragen.

Oprichter Kunal Bahl verwacht dat zijn bedrijf, en de markt, enorm zullen groeien. Vandaag gebruikt 1 procent van de Indiërs het internet om te winkelen. Naar verwachting zal dat in de komende jaren toenemen tot 10 procent. Als over tien jaar Indiërs jaarlijks voor 3.000 miljard dollar consumeren en ze doen een tiende daarvan online dan bedraagt de markt voor bedrijven als Snapdeal 300 miljard dollar per jaar, rekent Bahl voor.