Wordt De Telegraaf opgeknipt?

Bij De Telegraaf heerst een conflict over het opknippen van de redactie. Moederbedrijf TMG wil drastisch hervormen.

Onrust bij De Telegraaf. Het moederbedrijf TMG wil de redactie opknippen, zo melden Het Financieele Dagblad en de Volkskrant op basis van interne mails. De delen van de krant met een sterke naam – Privé, Telesport, De Financiële Telegraaf (DFT), Autovisie, Vrouw – zouden niet meer onder controle van de hoofdredactie vallen, zodat ze beter commercieel te exploiteren zijn.

De redactie is tegen dit plan. Volgens Quote zou door dit verzet de functie van hoofdredacteur Sjuul Paradijs op de tocht staan. Volgens Villamedia heeft hij onlangs geschreeuwd tegen directeur Harry de Wit, toen die over veertig ontslagen begon.

Volgens woordvoerder Jacqueline Hekkers is het gelekte plan echter nog niet eens een plan. Het opknippen van de krant in zelfstandige redacties is een „denkrichting” van de directeur. TMG wil zich gaan concentreren op de hoofdmerken en zal nog meer banen schrappen, maar het is nog te vroeg voor concrete plannen. „En Sjuul hoeft echt nog niet naar huis, hoor.”

Het opknippen van de redactie is in lijn met de mode in de digitalisering van de media: verspreiden, specialiseren, sterke merken overal uitventen. De handel op internet draait voor een belangrijk deel om informatie over klanten. Grote algemene kranten weten niet zoveel van hun lezers. Specifieke merken gericht op een strakker omlijnde doelgroep, zoals DFT, Privé of Telesport, kunnen meer weten over hun klanten en die kennis digitaal beter exploiteren dan het hoofdmerk.

Morgen is de aandeelhoudersvergadering en zal Van der Snoek meer duidelijkheid geven. Er gaat in elk geval iets gebeuren: toen de beursgenoteerde onderneming in maart de jaarcijfers publiceerde, kondigde hij drastische maatregelen aan. TMG leed in 2014 een netto verlies van 31,8 miljoen euro.

Het bericht over het eerste kwartaal 2015, van vanochtend, zag er iets beter uit. Dalende inkomsten, maar door te bezuinigen toch een stabiel, bescheiden bedrijfsresultaat van 0,8 miljoen euro. Praktisch hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2014: 0,3 miljoen. TMG bezuinigde vooral door tachtig banen te schrappen bij de regionale en lokale kranten, op de distributie van Metro en door de gratis krant Spits te schrappen.

TMG meldde vanochtend ook dat de uitgever digitaal wil samenwerken met Dasym, het internetbedrijf van grootaandeelhouder Frank Botman. Het gaat om het uitbaten van de digitale titels die niet bij krantentitels horen, zoals Geenstijl en Speurders.nl. Eerder zei Van der Snoek in deze krant dat verliesgevende onderdelen eruit moeten. TMG wil zich concentreren op wat nog loopt. Naast De Telegraaf heeft TMG ook vier regionale en lokale kranten, Metro, Privé, Sky Radio, Classic FM en Radio Veronica.

De Telegraaf, het belangrijkste bedrijf van TMG, lijdt onder de malaise waar alle kranten onder lijden: weglopende lezers en adverteerders. De krant is extra kwetsbaar omdat die een lager opgeleid, armer publiek heeft, dat zich sneller van kranten afkeert en minder vertrouwd is met online media. De digitale oplage van De Telegraaf is gering. TMG heeft een eigen drukkerij, de papieren krant is de kurk waar alles op drijft; een grote digitale omslag is dus risicovol voor TMG.