Twee dagen netwerken voor 900 euro

Foto Julie De Boer, The Next Web

Morgen begint in Amsterdam The Next Web Europe Conference, een van de grootste innovatie-events in Europa. Grote namen als Neelie Kroes en David Allen komen spreken. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Tien jaar geleden bedachten ondernemers Patrick de Laive en Boris Veldhuijzen van Zanten (36 en 43 jaar) dat ze hun internetstart-up wilden promoten. Daar leek een tech-event ze een goede plek voor. Maar dat bleek een beetje duur. “We berekenden dat het ons zo’n 22.000 dollar zou kosten,” vertelt Veldhuijzen van Zanten. “Vliegticket, een standje huren, de toegang tot het congres…”

Dus organiseerden hun eigen event, in Amsterdam: The Next Web Conference.

“Zo hoefden we niet te betalen voor een buitenlandse conferentie, en konden we toch ons product promoten. En als we het goed deden zouden we break-even draaien.”

Ze nodigden sprekers uit en regelden een locatie. Het werd een succes: 250 gasten en goede reviews.

“En toen zei iedereen: je gaat het volgend jaar toch nog een keer organiseren? We hebben onze start-up laten zitten en zijn daarmee verder gegaan.”

Morgen en overmorgen vindt de tiende editie plaats in Amsterdam. Het is uitgegroeid tot een conferentie met bekende sprekers en 3.500 internationale bezoekers. Maar het is veel meer geworden dan alleen een conferentie: The Next Web is vooral bekend van het extreem succesvolle Engelstalige blog over technologie. Ze hebben 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Ter vergelijking: nu.nl heeft maandelijks ongeveer 6 miljoen unieke bezoekers. Veldhuijzen van Zanten:

“De helft van onze bezoekers komt uit Amerika, en we worden wereldwijd gelezen. De meesten weten niet dat we uit Nederland komen.”

Waar komt dat succes vandaan?
“Ik denk omdat we het begrijpelijk houden. We brengen niet alleen het nieuws, maar schrijven er ook bij hoe je het moet interpreteren. En dat allemaal met wat Amsterdamse humor.”

Wat voor mensen bezoeken zo’n event?
“Niet alleen maar mensen die met tech bezig zijn. Het zijn juist mensen die geïnspireerd willen worden. Er komen investeerders, mensen die nieuwe producten inkopen, of bijvoorbeeld marketingmanagers. Op zo’n event horen ze over innovaties waar ze anders voor tienduizend euro een expert voor moeten inhuren.”

Daarom kost een kaartje ook 900 euro
“Alleen Nederlanders hoor je over de prijs. Voor de bezoekers is het een groot netwerkevent waarop ze klanten spreken die later miljoenen kunnen opleveren.”

“Sommige bezoekers willen zelfs dat we het duurder maken. Een duurder kaartje geeft meer gewicht en dat kunnen ze beter verkopen aan hun baas: kijk, dit is een belangrijk event.”

Dan verdien je er enorm op
“Haha, nee dat valt wel mee. Het kost meer dan een miljoen om te organiseren. Denk aan de jaarsalarissen van de eventplanners, de locatie, het eten en drinken en natuurlijk de pr.”

Op wie richten jullie je nu specifiek?
“Tien jaar geleden echt op de internetprofessional. Maar sinds een paar jaar heeft bijna ieder beroep te maken met technologie en internet. Twee jaar geleden zat ik in een coffeebar op mijn laptop te werken. Door het raam zag ik een stratenmaker naar me kijken. Ik dacht: die vindt me vast een enorme yup. Tot hij binnenstapte en vroeg of er wifi was. Hij haalde een laptop tevoorschijn – een nieuwer model dan de mijne – en hij liet via een ingewikkeld programma op zijn computer zijn baas meekijken met het project. Dat was zo’n moment dat ik dacht: holy shit, dat is ook onze lezer.”