Tegendeel van berespannend

Nu de tijd van verwondering over het spectaculaire camerawerk van natuurfilms voorbij is, neemt twijfel over de waarachtigheid van wat je nou eigenlijk te zien krijgt zienderogen toe. Kan dat eigenlijk wel, beren filmen in winterslaap? Is er wel genoeg licht in dat onderaardse hol om te kunnen filmen, of is het stiekem in de dierentuin opgenomen zoals de BBC moest bekennen bij opnamen over de geboorte van ijsbeertjes?

Hoewel de voice-over dramatisch doet over de bijna 50 procent berenjongen die de barre tocht naar zalmrijke gebieden niet overleeft, is daar niets van te zien. Dat Bears is gemaakt door Disneynature betekent blijkbaar dat bloederige taferelen koste wat kost vermeden moeten worden. Stel je voor dat kinderen overstuur raken!

Ook doet Disney weer vrolijk mee met het antropomorfisme dat onherroepelijk opduikt in natuurfilms en series. Natuurlijk zijn de beren superschattig, maar moeten ze dan ook nog namen krijgen, karaktereigenschappen en twee tegenstanders? De verhaallijn van hun tocht door de bergen van Alaska zit vol spanningsbogen die in een fictiefilm niet zouden misstaan.

Doordat Thomas Acda het allemaal op z’n allerlijzigst oplepelt, wordt het ook nog extra suf en flauw. Het tegendeel van ‘berespannend’ waarmee Disney de film aanprijst.