Nippon Television en Sony willen Azië veroveren

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië, terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nippon Television Network en Sony Pictures Television Networks gaan samenwerken om Japanse betaaltelevisie te exporteren naar Hong Kong en Zuidoost-Azië, meldt Asia Nikkei Review. Voor het einde van het jaar moet de joint venture de ether in.

Het is de eerste keer dat Nippon in het buitenland geheel nieuwe kanalen aanbiedt. Het gros van de programmering zal bestaan uit Japanse programma, bestaande uit dramaseries en muziekprogramma’s, uiteraard allemaal ondertitelt in de lokale taal. Nippon wil in het eerste jaar meer dan 500 uur eigen aanbod uitzenden. Samen met Sony hoopt het aanvullende content aan te kopen uit Oost-Azië, China, Taiwan, Hong Kong en Zuid-Korea.

Populaire Snow-bier krijgt alle aandacht

De aandelen van bierbrouwer China Resources Enterprise schoten gisteren de lucht in nadat het bekendmaakte alle niet aan bier-gerelateerde activiteiten te hebben verkocht aan moedermaatschappij China Resources (Holdings). Het gaat om een bedrag van 28 miljard Hong Kong dollar. Volgens de South China Morning Post stegen de aandelen van het bedrijf op het hoogtepunt met meer dan 60 procent.

China Resources Enterprise kampte de afgelopen tijd met teruglopende inkomsten in zijn retail en voedseltakken door de afkoelende economie in China. In laat het bedrijf weten dat het zich voortaan uitsluitend zal gaan richten op datgene dat het zo goed kan: het brouwen van het best verkopende bier in China: Snow.

Vastgoedbubbel in China

The Wall Street Journal signaleert een nieuwe economische bubbel in China: een vastgoedbubbel. Het land kampt met een overschot aan pakhuizen.

Dat was tot nu toe geen probleem. Met de gigantische groei in de ecommerce-sector en lage belastingen voor de gebouwen was het ideaal voor ondernemers om te investeren in pakhuizen.

Te ideaal blijkt. Ontwikkelaars waren al te gretig met het bouwen van nieuwe gebouwen om in de verkoop te zetten. En nu vertoont die markt volgens de zakenkrant barsten. Op sommige plekken in ieder geval, benadrukken makelaars. Want hoewel er in grote steden een overschot is ontstaan, is er in andere gebieden nog altijd vraag naar ruimte.