De Maglev suist met 603 km/u over het Japanse spoor

Foto AFP

Japan blijft koploper als het om supersnelle treinen gaat. In het land dat in de jaren zestig als eerste een netwerk van hogesnelheidslijnen aanlegde, de Shinkansen, haalde de magneetzweeftrein Maglev gisteren bij een testrit een snelheid van 603 kilometer per uur: een record. De trein verbeterde zijn eigen record van vorige week (590 kilometer per uur).

De Maglev moet in 2027 gaan rijden tussen Tokio en Nagoya. De treinreis over 286 kilometer zal zo’n veertig minuten duren. Ter vergelijking: de treinen van de NS rijden op het gewone spoor maximaal 140 kilometer per uur. De Franse hogesnelheidstrein TGV rijdt op sommige trajecten maximaal 320 kilometer per uur.

De Shinkansen heeft een eigen netwerk dat gescheiden is van het oude spoornet. Dit leidde tot stiptheidsrecords. In 2004 bedroeg de gemiddelde vertraging van alle 160.000 treinen van Central Japan Railway, dat de lijn Tokio-Osaka exploiteert, slechts twaalf seconden. Wereldwijd wordt de magneettrein op weinig plaatsen gebruikt, vanwege de hoge bouwkosten.

‘Maglev’ staat voor magnetic levitation: de trein zweeft tien centimeter boven de rails. Een magneetzweeftrein onderscheidt zich van traditionele treinen doordat zij door magnetisme worden voortgestuwd. Het aandrijfsysteem vereist geen mechanisch contact met de baan, zodat er geen rolweerstand en slijtage aan de rails is. Een ander voordeel is dat de trein extreem snel accelereert.