Jouw huis kan een reclamezuil worden

Historical houses along Amsterdam canal, Holland Beeld iStock, NRC Q

Herinner je je deze poster nog?

Beeld ANP

Beeld ANP

Bij één op de drie Nederlandse huizen hing deze advertentie - met kans om een auto te winnen - in juni 1997 voor het raam, schreef NRC Handelsblad destijds over. Super effectief dus, raamreclame?

Ondernemer Roderick Adang (21) denkt het wel. Hij lanceerde deze week zijn start-up Add My Window. Geld verdienen achter het raam was nog nooit zo eenvoudig: een particulier kan van zijn raam een reclamebord maken, en verdient daarmee maximaal 150 euro per maand.

Adang bedacht het concept toen bekend werd dat de basisbeurs voor studenten wordt afgeschaft, zegt hij:

“Studenten hebben binnenkort meer geld nodig, en kleine ondernemingen kunnen nu nog geen gebruik maken van buitenreclame, want dat is vaak te duur.”

Best sympathiek voor student en middenstander. Maar er zitten haken en ogen aan.

Niet overal mag het

Omdat de stickers aan de binnenkant van het raam zitten, gaan de bewoners er zelf over: het is geen openbare ruimte. Dat is een vaker toegepaste tactiek, zegt Fred Kuhlman van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame.

“Dat zie je bijvoorbeeld bij de Haagse Toren: daar zit het reclamescherm nog achter glas.”

Maar gemeenten kunnen specifieke regels vastleggen. Adang:

“We hebben van alle grote gemeenten laten uitzoeken of het mag. In Den Bosch mag het absoluut niet, daar hebben ze een te perfect omschreven reclamebeleid.”

Bij huurhuizen hangt het af van de verhuurder. De Tilburgse woningbouwvereniging Wonen Breburg staat reclame niet toe. Directeur Jan Benschop van studentenwoningbouwvereniging Duwo heeft een praktische reden:

“Isolerende beglazing kan barsten als ramen warmer worden. Dat kan gebeuren als je er iets op plakt. Het zijn wel dure grapjes, als je zo’n raam moet vervangen.”

Zo nieuw is het niet

Raamreclame bestond natuurlijk al. En in Nederland zijn er al verschillende bedrijfjes geweest die reclame op auto’s verkochten. Geen onverdeelde successen:

Je kunt niet voor een adverteerder kiezen

Adverteerders kiezen hun raam. In theorie kan de bakker reclame maken bij het zoontje van de slager thuis, erkent Adang. Mocht je bezwaar hebben, dan kun je je afmelden, maar dan betaal je wel een boete.

Wat als mijn straat vol hangt?

Adangs jaardoel is om 5.000 aanmeldingen. Maar:

“Een hele straat vol, voor mijn zaak is het goed. Maar we snappen dat niemand er blij van wordt. We zorgen ervoor dat er niet tien ramen in een straat volhangen.”

Of het werkt, is de vraag

Dit fenomeen zal niet groot worden, verwacht Kuhlman:

“Daarvoor is het te gefragmenteerd. Buitenreclame werkt als de adverteerder in een week tijd groot bereik weet te genereren, op goede locaties. Als je tien, twintig keer de kans hebt om het te zien. Mitsubishu deed dat met de Carisma-actie goed. Maar dat werkt maar één keer.”

Adang vindt die schaalgrootte juist een nadeel:

“Bij ons kan je vanaf 1 raam afnemen, bij bushokjes is dat vaak 250 of 500 vlakken. Dan praat je over een ton. Bij ons kun je al een maand adverteren voor 300 euro.”

Zelfs één raam kan werken, redeneert hij:

“Een slager kan om de hoek adverteren. Dan ziet iedereen dat hij dichtbij zit.”