Inspiratie voor je Facebookposts

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: bedrijven helpen met sociale media.

Bedrijf: Mentia Oprichter: Roeland Pater (32) Medewerkers: 3

Alle bedrijven snappen inmiddels wel dat ze marketingtechnisch ‘iets’ moeten doen met sociale media. Dus gaat het meestal zo: ze huren experts in die komen uitleggen wat je nu met een Facebook- en Twitterpagina kan. Na afloop heeft het bedrijf een paar gloednieuwe accounts. Fijn. Maar dan komt pas het moeilijke: wát gaan ze erop zetten? Daar helpt de start-up Mentia ze mee.

Wat doet Mentia?

Bedrijven inspiratie geven voor berichten die ze kunnen posten op social media. Als je een abonnement op Mentia neemt krijg je een eigen dashboard. Je vult een aantal kernwoorden in die te maken hebben met je bedrijf. Een kinderkledingwinkel kiest bijvoorbeeld: baby’s, geboorte, kinderkleding en schattig. Vervolgens zoekt het algoritme van Mentia bestaande (blog)berichten die daarbij passen, zoals: ‘De leukste inrichtingen voor de babykamer’ of ‘Tien fouten die aanstaande moeders maken’. Beide zijn posts die je doelgroep waarschijnlijk interessant zal vinden.

En wat kun je er dan mee?

Mentia geeft ongeveer 20 suggesties per dag, dat zijn dan de meest populaire stukken op dat moment. Mentia ververst telkens. Dus het enige wat je hoeft te doen is om de paar dagen inloggen en kijken of er wat bijzit wat je wil gebruiken. Je kunt dan die tekst plaatsen, of er zelf met een twist wat origineels van maken.

Bestond dit nog niet?

De site Buzzsumo doet grofweg ook wat Mentia doet, alleen niet met Nederlandse kernwoorden. Mentia richt zich tot nu toe op de Nederlandse markt.

Wat is het verdienmodel?

Je neemt als klant een abonnement op de dienst, 19 euro voor zzp’ers en 49 euro voor grotere bedrijven. Ze zijn sinds februari online en hebben zo’n 50 klanten.