De tv-wereld verandert, de grote jongens schreeuwen moord en brand

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De grote kabel-tv-aanbieders vinden het niet leuk, maar we kijken steeds meer tv à la carte. Door de streaming van Netflix, Hulu en Amazon zijn vooral jongeren weinig geïnteresseerd in de enorme - en dure - pakketten kabelzenders (bundles) van grote jongens zoals Comcast.

Niet toevallig is NBC Universal, onderdeel van het gigantische kabelbedrijf Comcast, tegen de pogingen van Verizon om in te spelen op de nieuwe kijkpatronen. Verizon is een mobiele aanbieder maar heeft ook meer dan vijf miljoen pay tv-abonnees. Het bedrijf is deze week begonnen met unbundling: in ‘slanke’, gerichte aanbiedingen zit een beperkt basispakket, dat je kunt uitbouwen op basis van je interessen. Sport, nieuws, film, noem maar op.

ESPN maakte al bezwaar: de sportzender zou buiten ‘de kern’ vallen. Ook Fox en NBC zijn nu tegen. Maar totdat een rechter eventueel ingrijpt, houdt Verizon voet bij stuk.

“We hebben het product gelanceerd, we halen het niet terug, en we geloven in ons juridische recht om het te lanceren.”

Dit werk hoeft niet beloond te worden

Dit hoor je niet vaak: werknemers die zich tegen een verhoging van het minimumloon verzetten. Maar de meeste toneelacteurs in LA zijn ertegen; een verplichte stijging zou de kwetsbare theaters waar zij optreden in gevaar kunnen brengen door de toenemende kosten van toneelproducties.

De vakbondsleiders eisen een minimum van 9 dollar (8,38 euro) per uur, voor gemiddeld zestig uur repeteren en zestien voorstellingen in de kleine theaters. Niet doen, vinden veel acteurs. De LA Times legt uit dat de vakbondsleiders volgens de tegenstanders geen idee hebben wat kleine theaters betekenen voor acteurs uit LA. Het zijn

“plekken waar acteurs min of meer vrijwillig optreden om hun kunsten aan te scherpen en ervan te genieten, en om aandacht te krijgen. Zo bezien is de compensatie van secundair belang, of irrelevant.”

Snel weg uit Canada

Winkelketen Target wilde kijken of Amerikaanse succes internationaal kon worden gekopieerd. Het antwoord is nee. En dus haastte het bedrijf zich al gauw weer naar de Canadese exit; vorige maand werden in allerijl de laatste vestigingen bij de noorderburen gesloten.

Dat heeft in Canada tot ergernis en onbegrip geleid, schrijft de New York Times. Er waren hoge verwachtingen van onroerend-goedbezitters en consumenten, “maar ze deden niet meer dat een ondermaatse poging”.

Die observatie van een kenner in Vancouver gaat ook op voor Best Buy (elektronica), Sears (warenhuizen) en Sony. Dure misstappen zijn het trouwens; Target heeft een investering van 4,5 miljard dollar zien verdampen.