Booking eist geen laagste prijs meer

Een overwinning voor hoteliers tegen Booking.com. De boekingssite heeft onder druk van mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden afspraken gemaakt om een einde te maken aan de eis aan hotels dat ze hun allerlaagste prijs exclusief op Booking.com adverteren. Die voorwaarde zorgde volgens hoteleigenaren voor een te grote machtspositie van de boekingssite. Ook in Nederland stopt Booking.com met de eis.

Daardoor kunnen hotels vanaf nu op concurrerende sites als Expedia een lagere prijs aanbieden. Wel mag Booking.com als voorwaarde blijven hanteren dat de prijs die het hotel op de eigen website adverteert, niet lager is dan de prijs op Booking.com. Een woordvoerder van Booking.com spreekt berichten tegen dat er daarmee een einde komt aan de ‘laagsteprijsgarantie’ voor klanten. „Booking.com zal het verschil in prijs met andere boekingssites vergoeden aan de klant.” Voor branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland gaan de toezeggingen nog niet ver genoeg.

Booking.com vraagt een commissie van 12 tot 15 procent. Door de omvang van het platform kunnen hoteleigenaren er vrijwel niet zonder, is hun kritiek. Tot nu toe mislukten initiatieven voor alternatieve boekingssites. Booking.com wijst erop dat het voor hoteleigenaren een zeer belangrijk marketingkanaal is, en dat het dus ook niet gek is dat daar bepaalde eisen en kosten aan verbonden zijn.

In Amerikaanse kranten wordt de aanpak van Booking.com door mededingingsautoriteiten in verband gebracht met andere zaken van Europese overheden tegen Amerikaanse technologiebedrijven. Ook Facebook, Google en Uber hebben daarmee te maken. Dat is Europese jaloezie op de VS, luidt de kritiek. Booking is een dochter van het Amerikaanse Priceline, maar het bedrijf is in Nederland opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam.