ASN trekt meer klanten, maar de exodus blijft uit

Ideële bank profiteert met mate van ophef over topsalaris

Een bonusrel bij ABN Amro, ING of Rabobank? Dan doen ideële banken meestal goede zaken. Triodos zag het aantal klanten fors stijgen, na de recente publieke ophef. En ook ASN profiteert.

In een toelichting op de vandaag gepubliceerde jaarcijfers zegt topman Ewoud Goudswaard dat zijn bank, een onderdeel van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal, het afgelopen kwartaal „enkele duizenden” klanten bij heeft gekregen, vanwege de boosheid van mensen over beloningen bij ABN Amro en ING.

Volgens Goudswaard is dat geen nieuwe trend. „Elke keer als er iets te doen is over beloningen, zien wij dat in onze cijfers. Dat was de afgelopen jaren steeds het geval.” Hij ziet geen tekenen dat mensen het nu echt genoeg vinden en massaal vertrekken bij hun huidige banken.

Voor ASN zijn het er misschien substantieel veel, maar op het totaal aantal klanten van banken blijft het aantal overstappers verwaarloosbaar klein. Waarom is dat?

„Een belangrijke reden is dat veel mensen het idee hebben dat overstappen moeilijk is. Ook al is er bijvoorbeeld een overstapservice en helpt ASN daar ook bij. Mensen moeten toch een paar dingen zelf doen, zoals aan de instanties die automatische incasso’s bij hen doen, melden dat die het geld voortaan ergens anders moeten afschrijven. Daar zien ze tegenop. Mensen ervaren dat als een psychologische barrière.”

Wat doet ASN met al dat extra geld?

„Dat investeren we in allerlei dingen die voldoen aan onze duurzaamheidscriteria: bepaalde beursgenoteerde ondernemingen, Nederlandse hypotheken, staatsobligaties, duurzame energie, microkredieten.”

Acht van de 11 miljard euro die u te investeren heeft, zit in Nederlandse hypotheken (van moederbedrijf SNS Reaal vooral) en staatsobligaties. Dat is toch niet echt duurzaam?

„Als mensen dankzij onze investeringen een dak boven hun hoofd hebben, vind ik dat prima passen binnen onze duurzaamheidscriteria.”

Wat vindt u zelf van de ophef over beloningen? Moeten burgers eens stoppen met zeuren of moeten bankiers ‘normaal’ gaan belonen?

„Ik kan alleen iets zeggen over mijn eigen salaris [198.000 euro, red.]. Daar ben ik heel tevreden mee.”

Maar u heeft toch wel een mening?

„Wat ik in ieder geval niet prettig vindt is alle reuring over de financiële sector, dat helpt het herstel van het vertrouwen niet.”

Maar neemt u dat bankiers kwalijk of burgers en politici?

„Wij moeten ervoor zorgen dat we het zodanig organiseren dat iedereen begrijpt hoe het in elkaar steekt, zodat ze er vrede mee hebben.”

Dus als banken duidelijker uitleggen dat zulke beloningen nodig zijn, dan is het goed?

„De reuring is een uiting van de onvrede. Die moeten we weghalen.”

Waarom spreekt u zich hier niet duidelijker over uit? Bankiers en de samenleving moeten toch met elkaar in gesprek, wordt gezegd.

„Ik heb er verder niet zoveel meer aan toe te voegen.”