TomTom lijdt verlies door hogere productiekosten

Een TomTom in de Media Markt in Zoetermeer. Foto ANP / Lex van Lieshout

TomTom is vorig kwartaal in het rood geëindigd, omdat het bedrijf meer geld kwijt was aan de productie van navigatieapparatuur. Onder de streep kwam het Nederlandse concern 6,9 miljoen euro tekort, zo meldde TomTom vandaag in zijn eerstekwartaalcijfers. Een jaar geleden was dat nog een winst van 7,6 miljoen euro.

De hogere productiekosten zijn overigens niet de enige reden dat TomTom het minder deed dan een jaar geleden. Ook het wegvallen van de belastingmeevaller van vorig jaar drukt de resultaten van de fabrikant van navigatieproducten. TomTom kon toen 8,1 miljoen euro bijschrijven, die het tóch niet nodig bleek te hebben voor een belastingaanslag.

Resultaten in lijn met verwachtingen

De omzet van het navigatiebedrijf was met 205,3 miljoen euro vrijwel gelijk aan die van het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat opbrengst van de verkoop niet inzakte was overigens vooral te danken aan de gunstige koersontwikkeling van de euro. Die is in verhouding goedkoper geworden dan vorig jaar, waardoor TomTom van de omzet uit niet-eurolanden meer geld overhoudt dan in 2014.

Topman Harold Goddijn noemt de resultaten van de afgelopen maanden “in lijn met de verwachtingen”. De omzet van de consumententak – waar onder meer de navigatiekastjes en sporthorloges onder vallen – daalde licht. De verkoop van licenties aan autofabrikanten zakte daarentegen met bijna eenvijfde in.

Lees ook op NRC Q: Hoe TomTom de strijd aangaat met grote techbedrijven