Nieuwssite wil ‘Europa’ spannend maken

Sinds vannacht is Politico.eu online. Binnen een jaar wil Politico de leidende publicatie zijn over de Europese politiek. Eind vorig jaar sloot het politieke nieuwsplatform een overeenkomst met het Duitse mediaconcern Axel Springer. Politico kocht de wekelijkse krant European Voice, die nu opgaat in de Europese Politico.

In Washington D. C. kennen de politici inmiddels al de politieke nieuwssite. Vanaf vandaag krijgen ook de Europese collega’s in Brussel ermee te maken.

In Amerika heeft Politico een ‘meedogenloze’ reputatie, met een scherp oog voor politieke machtsspelletjes.

Politico stationeert bijna veertig journalisten in Brussel, meer dan elke andere journalistieke organisatie. Dossiers als het Europese energiebeleid of handelsverdragen kunnen jarenlang intensief worden gevolgd.

Naast de website gaat Politico ook een gratis papieren krant verspreiden in de steden Brussel, Londen, Berlijn en Parijs, met een oplage van 25.000 tot 30.000 stuks.

Aan de andere kant van de oceaan trekt Politico al een miljoenenpubliek. Sinds de oprichting in 2007 lanceerde het platform ook een tijdschrift en Politico Pro, dat focust op energie en veiligheid.

Politico wil aantonen dat Europa niet saai is, een vaker genoemde oorzaak van de desinteresse van Europese burgers voor de EU.