In sneltreinvaart: Wat moet Japan met een trein die 603 km/uur haalt?

Een nieuw record voor de snelste trein ter wereld. Op een testbaan haalde de Maglev, een magneetzweeftrein van de Japanse spoorwegen, een snelheid van 603 kilometer per uur. Snel thuis zijn is fijn, maar wat moet Japan met een trein die zo hard gaat?

Het vorige record, dat een week geleden werd behaald, stond ook op naam van de Maglev. Toen bereikte de trein een snelheid van 590 kilometer per uur. Even ter vergelijking: de Nederlandse Spoorwegen rijden gemiddeld 100 tot 120 kilometer per uur. De Franse hogesnelheidstrein TGV rijdt op sommige gedeeltes van lijnen maximaal 320 kilometer per uur.

Beelden van de nieuwe recordpoging zijn hieronder te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=k5yBjGbAAow

Niet helemaal eerlijk

Oké, de vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk. De Maglev staat voor “magnetic levitation”: de trein zweeft tien centimeter boven de rails. De aandrijving gebeurt door middel van elektromagneten. Ook geldt Japan al jaren als paradijs voor liefhebbers van het spoor. Het land heeft de oudste hogesnelheidstrein ter wereld, de Shinkansen. De snelheid van deze treinen wordt steeds verder opgevoerd. Het is een gouden combinatie van spoor en trein. De Shinkansen kan zo snel gaan omdat het een eigen netwerk heeft dat geheel gescheiden is van het oude spoornet. Dit leidde in het verleden tot punctualiteitsrecords. In 2004 bedroeg de gemiddelde vertraging van alle 160.000 treinen van Central Japan Railway, die de lijn Tokio-Osaka exploiteert, slechts 12 seconden.

Prestigekwestie?

De bedoeling is dat de Maglev-treinen vanaf 2027 gaan rijden tussen de hoofdstad Tokio en Nagoya. De reis van 286 kilometer zal dan nog maar zo’n 40 minuten duren. In 2045 moet de treinverbinding doorgetrokken zijn naar Osaka, ten westen van Nagoya. Zoals het er nu naar uitziet, zullen de treinen bij de ingebruikname niet harder gaan rijden dan 500 kilometer per uur. De 103 kilometer per uur extra is dus waarschijnlijk om te laten zien dat de techniek van de Japanse treinen zeker niet stilstaat..

De Maglev moet in 2027 gaan rijden tussen Tokio en Nagoya: