Hoe TomTom de strijd aangaat met grote techbedrijven

TomTom

Het is spannend bij TomTom. Het Nederlandse navigatiebedrijf moet op de een of andere manier een antwoord vinden op de concurrentie van gratis navigatie-apps.

Uit zojuist gepresenteerde cijfers blijkt dat TomTom in het eerste kwartaal van 2015 een verlies van 6,9 miljoen euro maakte (lees hier waarom). De omzet bleef met 205 miljoen euro gelijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen werd wél nog een winst (van 7,6 miljoen euro) geboekt.

Dit is TomTom in drie recente ontwikkelingen.

1. Nieuw aanbod voor consumenten

Door apps als Google Maps en Waze kunnen consumenten gratis navigeren op hun telefoon. En dus worden de navigatiekastjes van TomTom steeds minder gekocht. Die neergang is terug te zien in de afnemende omzet onder de bedrijfstak ‘Consumenten’.

Ook TomTom heeft een mobiele app, TomTom GO Mobile. Maar die is betaald.  Dus kwam het bedrijf vorige maand met een antwoord op de gratis concurrentie. Het bedrijf lanceerde een nieuwe versie van de app met een nieuw verdienmodel. Waar gebruikers eerst bijna vijftig euro betaalden voor de Benelux-versie van TomTom’s app, kunnen ze nu de eerste 75 kilometer gratis navigeren. Vervolgens kost het €19,99 om de app een jaar te gebruiken.

Omdat het bedrijf minder navigatiekastjes verkoopt, moet het markten op waar wel groeikansen zijn. Zoals die van de sporthorloges. In 2014 heeft TomTom een half miljoen van deze horloges, voorzien van GPS, verkocht. De omzet van de wearables nam toe tot 50 miljoen. Dit jaar wil het bedrijf dat nog eens verdubbelen. Ruim een maand geleden kondigde TomTom dan ook een samenwerking aan met de Nike+ Running Community.

2. Deals met automerken

Ook autofabrikanten strikken is een nieuw doel van TomTom. Nu losse navigatiesystemen minder verkocht worden, maakt TomTom afspraken om kaarten, navigatie en file-informatie te leveren voor inbouwapparatuur. Dit kwartaal werd onder andere een deal met Volkswagen aangekondigd, vanaf het tweede kwartaal in Europa en Noord-Amerika. Verder doen Kia, Hyundai en SsangYong vanaf de zomer zaken met TomTom en wordt de samenwerking met Fiat/Chrysler in Brazilië verder uitgebreid naar andere landen in Zuid-Amerika.

Concurrrent is Apple CarPlay, dat steeds meer autofabrikanten aan boord heeft. Dit systeem ondersteunt tot nu toe geen navigatie-apps die niet van Apple zijn, hoewel de kaarten en data in de app Maps wel grotendeels geleverd worden door TomTom.

3. Spanning door verkoop Nokia HERE

Des te spannender wordt het voor TomTom nu een andere grote kaartenleverancier ineens in de etalage staat. Onlangs werd bekend dat Nokia van het navigatie-onderdeel HERE af wil. Als potentiële kopers worden Uber en Microsoft genoemd, maar als Apple toeslaat, heeft het bedrijf een probleem. Dan heeft Apple de kaarten van TomTom namelijk niet meer nodig voor de op bijna alle Apple-apparaten geïnstalleerde app Maps.

De waarde van Nokia’s kaartendivisie is volgens het financiële rapport twee miljard euro. Toen dat bekend werd, boekte TomTom een koerswinst van 11,5 procent. Als de kaartendivisie van Nokia zoveel waard is, zal TomTom dat ook wel zijn, was de gedachte. Op die manier is deze ontwikkeling dus weer positief voor de Nederlandse navigatiespecialist.