Dit schrijven andere media vandaag

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere Nederlandse media?

Nederlandse jachtenbouwers in zwaar weer

Wie wil er nog een luxe jacht? Rijke Russen waren belangrijke klanten van de Nederlandse bouwers. Waren, want volgens het Financieele Dagblad neemt, door de economische crisis in Rusland, de devaluatie van de roebel en de internationale sancties, hun belangstelling voor Nederlandse ‘superjachten’ af.

Het FD noemt Amels, dochterbedrijf van Damen Shipyards, Moonen Shipyards en Hakvoort als bedrijven die omzet verliezen. Moonens directeur Emile Bilterijst vertelt in de krant dat 2014 met verlies is afgesloten, maar een nieuwe financier uit Mexico nieuwe hoop heeft gegeven. Het tij is gekeerd, zo vertelt hij.

Onze aandeelhouder is overtuigd van het potentieel van Moonen en is bereid om de voorwaarden te scheppen om weer succesvol te zijn.

De jachtenbouwers heroriënteren zich. Ze kijken daarbij naar de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt, en op langere termijn naar Azië.

Telegraaf verzet zich tegen directie

Volgens de NOS rommelt het bij De Telegraaf. De directie van de Telegraaf Media Groep (TMG) wil de redactie van De Telegraaf opdelen. Katernen zoals Vrouw, Autovisie en Privé moeten losse uitgaven worden. De redactie is er fel op tegen, schrijft de NOS. De beslissing zou namelijk in strijd zijn met het statuut van de krant. De hoofdredacteur zou niets meer te zeggen hebben over de inhoud van de katernen.

Bij een stemming sprak een grote meerderheid zich uit tegen het plan van de directie. Maar volgens directeur Harry de Wit zijn er nog geen formele plannen maar was zijn ‘denkrichting’ met de hoofdredactie gedeeld.

Iglo verkocht voor 2,6 miljard euro

Kapitein Iglo krijgt een nieuwe reder, schrijft de Volkskrant. De diepvriesgroenten waren ooit van Unilever, maar werden in 2006 al verkocht aan het Britse investeringsfonds Permira. Nu wordt het bedrijf doorverkocht aan het Britse beursfonds Nomad Holdings.

De omzet van Iglo bedroeg in 2014 1,5 miljard euro en het verkoopt zijn groenten, soepen en curry’s in twaalf Europese landen. In de Italiaanse, Duitse en Britse fabrieken werken 2.800 mensen.

De investeerders van Nomad noemen dit een ‘anchor investment‘. De naam van het investeringsfonds verandert daarom in Nomad Foods. Miljardair Noam Gottesman is de trotse eigenaar van ‘Kapitein Iglo’.

Wat mensen eten en hoe en wanneer ze eten verandert voortdurend. Dat maakt de voedselindustrie tot een van de meest veerkrachtige en dynamische consumptiegoederen.

Gottesman is er van overtuigd dat Iglo ‘superieure rendementen blijft opleveren’. Of de miljardair wel eens een visstick heeft gegeten, meldt de Volkskrant niet.