Star Wars films + Star Wars poppen = cashen voor Hasbro

Foto AFP

Wat hebben My Little Pony, de Transformers en G.I. Joe gemeen? Van alledrie is er een film én speelgoed gemaakt. Voor de Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro - dat vandaag de cijfers van het eerste kwartaal presenteert - is dat goed verdienen.

Storytelling zo noemt Hasbro dat. Over speelgoed een film of serie maken of juist bij de lancering van een film een action figure op de markt brengen. Over de omzet van de verschillende merken maakt de speelgoedfabrikant geen specifieke cijfers bekend, maar de strategie werkt wel, zo staat in het laatste jaarverslag.

De omzet van de categorie ‘speelgoed gebaseerd op entertainment’ zou met zeven procent gegroeid zijn tussen 2012 en 2014. En dat terwijl de verkoop van de overige producten nagenoeg gelijk bleef.

Hier kennen we Hasbro van:

Successen

De verkoop van producten van My Little Pony steeg onder andere door de film ‘My Little Pony: Equestria Girls - Rainbow Rocks’ en de serie ‘Friendship Is Magic’. Dat zorgde de afgelopen twee jaar voor een grote omzet van meisjesproducten.

Ook de verkoop van jongensproducten steeg afgelopen jaar weer wat. Dat is vooral te danken aan het speelgoed van Transformers, dat goed verkocht door de lancering van de film Transformers: Age of Extinction.

Nog verder groeien

En die markt van entertainment voor jongens moet nog groter worden. In 2015 komen nog een aantal films op de markt van merken waar Hasbro een partnerovereenkomst mee heeft: The Avengers: Age of Ultron, Jurassic World en Star Wars: The Force Awakens.

En dat mensen echt op speelgoed van die films zitten te wachten, blijkt wel uit de ophef die ontstond toen het gerucht ging dat Hasbro geen action figure zou maken van Prinses Leia, het bekende personage uit Star Wars.

Twitter avatar TheSuperJedi Eric Patrick Cameron Princess Leia is not in Black Series waves 7 and 8. 😭 What has happened to this world?!?! #WeWantLeia #WhereisLeia http://t.co/kAqK8Huzey

Hasbro kon de fans geruststellen. Er was alleen een probleem met de productie van de jurk van Prinses Leia.

Ook de groeiende groep meisjesklanten wil Hasbro niet teleurstellen en dus breidde de speelgoedfabrikant het contract met Disney uit, met de film Frozen. Vanaf 2016 heeft Hasbro het alleenrecht (uitgezonderd Japan) om speelgoed te maken gebaseerd op de populaire Disneyfilm en het aangekondigde vervolg.

En een eigen filmlabel

De partnercontracten zijn voor Hasbro nog niet genoeg. Sinds afgelopen jaar heeft het bedrijf een eigen filmlabel: Allspark Pictures. De eerste film zal in oktober van dit jaar uitkomen, ‘Jem and the Holograms’, in samenwerking met Universal Pictures.

Is het allemaal goed nieuws? Mwah. Zo verkochten vorig jaar onder meer de producten van Angry Birds minder goed. Maar wie weet, de voor volgend jaar aangekondigde Angry Birds-film zou daar zomaar eens verandering in kunnen brengen.