L’Oréal doet nu ook aan digitaal make-up smeren

Foto Peter van der Ploeg

L’Oréal, bekend van merken als Maybelline en Lancôme, heeft een wat teleurstellend jaar achter de rug. Ja, de omzet in 2014 steeg. Maar ‘slechts’ met 1,8 procent (naar 22,5 miljard euro). Vandaag presenteert het Franse concern zijn cijfers over het afgelopen kwartaal.

Om de make-up verkoop verder op te krikken, gaat L’Oréal digitaal. Inclusief YouTube-video’s en sinds kort een eigen app. Die laatste is zelfs geschikt voor mannen, ondervond redacteur Peter van der Ploeg.

All natural

Wie de naam boven dit stukje ziet en vermoedt dat deze auteur, hoewel langharig, geen make-up-expert is, heeft gelijk. All natural, baby. Maar bedenk: er zijn genoeg heren die op bepaalde avonden een extra nuance in het gezicht willen, en dan zijn er nog mannen die met dames samenwonen (al is er één anderhalf jaar oud en heeft de ander zulks helemaal niet nodig).

Make-up is, kortom, in veel huishoudens aanwezig. Die huishoudens kopen tegenwoordig graag op internet hun beautycases vol, maar het blijft gokken of iets je staat of niet. L’Oréal biedt een oplossing die verrassend goed werkt, met de onlangs ook in Nederland uitgebrachte app Makeup Genius voor iOS en Android (hoewel het niet op alle telefoons werkt).

Selfies

screenshot app

De app scant in één seconde je gezicht met de selfiecamera – toch al een soort mobiel spiegeltje – en ziet vrij precies waar alles in je gezicht zich bevindt. Hij prikt 64 virtuele punten vast in je gezicht en bepaalt daarmee nauwkeurig hoe je gezicht beweegt.

Na de scan kies je voor een voorbedachte look (zoals daar zijn: ‘classique parisian’, ’24 uur party proof’, ‘miss punky’, ‘smokey eyes’, ‘manga look’, et cetera) of afzonderlijke producten, zoals eyeliner, oogschaduw, lippenstift, lipliner of blush.

Je selecteert een spulletje en de app smeert het als een geoefend stylist op je gezicht. Het blijft ook goed zitten als je je gezicht voor de camera beweegt. Zo krijg je een precies beeld van hoe een bepaalde kleur lipstick jou staat. Vanzelfsprekend kun je de benodigde spulletjes meteen bestellen. Andersom werkt het ook: je scant de code van een eyeliner in de winkel en probeert ‘m in de app.

Behalve het tenenkrommende Nederlands (“Klik hier om te proberen producten aan!”), is dit een handige en slimme app van L’Oréal. Het grote nadeel is meteen dat het een handige en slimme app is van L’Oréal. Als consument zou je er meer aan hebben als je uit verschillende merken kunt kiezen, zoals in een echte winkel.

L’Oréal Makeup Genius, voor iOS en Android, gratis